K.N.R.M.
Station Petten Reddingstation Petten, H.M.S. Prince George en andere strandingen. |
Home |
Ik zoek voor mijn
verzameling (zie collectie op deze site) ansichtkaarten en/of
foto’s van Petten, Hazepolder, de
Pettemerkluft,
het Korfwater, de Hondsbossche
Zeewering (dijkwerkers, Prince George, reddingboot) en café
Camperduin (Hargergat).
P-3 E 021 F |
Grepen uit de geschiedenis van het
reddingstation Petten.
ook al een reddingboot van het type Greathead laten sta- tioneren. Deze boot was twee jaar na de ingebruikneming vernield tijdens het transport naar de bergloods en later vervangen door een sloep, die vanwege zijn geringe af- metingen echter niet erg geschikt was voor het redding- werk. Hij was ondergebracht in de kerk, waarvoor de "Kerkmeesters" huur ontvingen. De heer P. Langendijk, die als plaatselijke bestuurder was aangesteld, werd verzocht de kleine sloep over te nemen en een lijst te maken van de benodigde inventaris. De in- zittenden zouden o.m. de beschikking krijgen over "scap- handers" (biezen reddinggordels). Petten hoefde niet lang op een nieuwe boot te wachten, want in februari 1825 kreeg het station een Groenlandse sloep, voorzien van zgn. "drijftoestellen" (zeildoeken gor- dels rondom de boot, gevuld met biezen, voor een groter drijfvermogen). Ook deze sloep werd voorlopig in de kerk opgeborgen, maar de Reddingmaatschappij had een tim- timmerman opdracht gegeven om een houten bootschuur te bouwen. De Pettemers konden al spoedig tonen wat ze waard wa- ren, daar diezelfde maand het zeilschip "Alliance" in hun rayon strandde. Onder moeilijke omstandigheden wisten de dappere mannen de dertien schipbreukelingen van het schip te redden. Voor de N.Z.H.R.M. was dit een bijzondere redding. Niet alleen omdat het de tweede succesvolle tocht was na de oprichting (de eerste was door de Egmonders gemaakt) en de eerste in 1825, maar niet minder omdat de redding onder ongunstige omstandigheden was verricht, waarbij was gebleken dat zowel de boot als de redders "uit het goede hout gesneden" waren een hele geruststelling voor de jonge Maatschappij. |
P-3 N 035 |
Uit
dankbaarheid en respekt ontving elk der redders drie Het was daarna enkele jaren rustig in
Petten, maar in 1832 Het is zelf voorgekomen, dat er tijdens een
storm twee Zoals op 18 oktober 1834 de
"Eenigheden" en "Industrie" was, zijn er 140 mensen mee gered op 21 tochten. In 1868 kreeg het station een nieuwe reddingboot, een geschenk van de heer Jorna van Eyk, lid van de Provinciale Staten van Noord Holland, die de wens te kennen had gegeven de boot naar zijn echtgenote en dochter, Constantia en Sophia, te vernoemen. Ook hiermee waren de Pettemers succesvol toen ze omstreeks 1900 werd vervangen door een gereviseerde boot, was hiermee aan 11 schepen hulp geboden en konden 74 zeelieden worden gered. Merkwaardig genoeg was de drukte toen plotseling voorbij; tussen 1900 en 1921 werd er geen reddingtocht gemaakt en dat lag zeker niet aan de bemanning. Op verzoek van de Pettemers werd de oude boot in 1922 vervangen door een lichtere vlet, waarin koperen luchtkisten waren ge- plaatst, zodat ze onzinkbaar was. Ze kreeg het nummer vier en werd ondergebracht in het stenen boothuis, dat in 1871 in de plaats was gekomen van de houten schuur. In 1896 kreeg ook het wippertoestel daarin een plaatsje. Met dit toestel worden door de reddingmaatschappij men- sen in volle zee van hun schip gehaald of bij Petten van hun gestrande schip op het strand gebracht. Het lijnwerp- en wippertoestel bestaat uit een verzameling gereedschap met ondermeer een kanon met kogels, lijnen, kabels, een reddingbroek, hamers, schoppen en kleiner gereedschap om een verbinding vanaf het strand met een vaartuig in het water te maken. Met het kanon wordt een lijn over het vaartuig geschoten. Met behulp van die lijn wordt een kabel binnengehaald. Nu kan materieel overgebracht worden, en opvarenden middels de reddingbroek van boord gehaald worden. |
HB 641 |
Oefening
met het wippertoestel.
Voor het vervoer van dit toestel had de N.Z.H.R.M. in 1894 toestemming gekregen "tot het gebruik van de Rijksspoor- baan en wagens te Petten". Reddingboot op
werkspoor Hondsbossche,
12 augustus 1939.
In 1942 moest het station Petten wegens
Duitse defensie- maatregelen worden gesloopt. Vlet nr. 4 ging "tijdelijk" naar Amsterdam omdat het boothuis werd gesloopt. Het tijdelijke is voorgoed geworden en thans beschikt Pet- ten zodoende alleen over een lijnwerp- en wippertoestel, waarmee de bemanning een enkele keer nog in actie moet komen voor een op de Hondsbosse Zeewering gelopen visserman. |
||||||||||||||
‘Constantia en Sophia’, ca. 1900 (de vrij
lompen kurken zakken rond
de boot waren inmiddels vervangen door zgn. ‘muizen’). |
Foto: Wilhelm Diederich
Niestadt (fotograaf te Sint Maartensbrug en Schagen). |
||||||||||||||||||
De N.Z.H.R.M. gaf
de reddingboten op de verschillende
In 1868 kreeg Petten een nieuwe reddingsboot, een ge- |
D Bruyne, die tot 1901 te Petten gestationeerd was, heeft aan 11 schepen hulp geboden en 74 zeelieden gered. Tweemaal in de maand moest er worden geoefend, min- minstens drie uur lang, het in- en uitbrengen van de boot inbegrepen. De roeiers kregen daarvoor f 1,-. een bepaalde plaats in de boot; ‘opdat zij altijd op de zelfde wijze kunnen roeyen, hetzij regts of links’. |
In die jaren was het geen zeldzaamheid
dat een redding- boot omsloeg. In de periode 1876-1885 waren niet minder dan acht boten bij ongelukken betrokken. In 1885 stelde De Bruyne voor, de stootkussens rond de boot kleiner te maken. Hij geloofde namelijk dat zij geheel of grotendeels oorzaak waren van het mogelijke omslaan. De kussens werden vervangen door kurken ‘muizen’ die veel minder weerstand hadden. |
|||||||||||||||||
1. | Pieter (Piet) Roozing (1851-1903) | 6. | Jacob (Jaap) Duijn (1842-1912) | 11. | Pieter (Piet) Koopman (1867-1952) | ||||||||||||||
2. | Jan Timmerman (1849-1928) | 7. | Willem Visser (1857-1929) | 12. | Onbekend | ||||||||||||||
3. | Jacob (Jaap) Brouwer (1851-1932) | 8. | Cornelis (Kees) Vriendjes (1866-1936) | 13. | Jan Vriesman (1877-1948) | ||||||||||||||
4. | Jan Rong (1850-1933) | 9. | Jacob (Jaap) Vriendjes (1865-1947) | 14. | Gerrit Kuiper (1860-1934) | ||||||||||||||
5. | Arie Schager (1845-1927) | 10. | Aam Schaap (1838-1927) | 15. | Onbekend | ||||||||||||||
Genealogische gegevens Pieter (Piet) Schager (1940). | |||||||||||||||||||
Schipper Jan Duijn (1874-1944) in 1923. |
|||||||||||||||||||
v.l.n.r. | 5. | Arie Schaap (1876-1929) | 10. | Jacob (Jaap) Vriendjes (1865-1947) | |||||||||||||||
1. | Thijs Roozing (1883-1963) | 6. | Jacob (Jaap) Vriesman (1867-1961) | 11. | Pieter (Piet) Schager (1876-1956) | ||||||||||||||
2. | Jacob (Jaap) Visser (1873-1937) | 7. | Pieter (Piet) Kuiper (1876-1943) | 12. | Klaas van der Vlies (1889-1963) | ||||||||||||||
3. | Pieter (Piet) Koopman (1867-1952) | 8. | Jan Voetee (1875-1958) | 13. | Jan Duijn (1874-1944) | ||||||||||||||
4. | Jan Bruineman (1854-1932) | 9. | Hendrik (Henk) Vriesman (1888-1956) | Staande bij de boot onbekend | |||||||||||||||
Genealogische gegevens Pieter (Piet) Schager (1940). | |||||||||||||||||||
Reddingboot Petten, ca. 1912. | |||||||||||||||||||
13. | Pieter (Piet) Kuiper (1876-1943) | ||||||||||||||||||
1. | Schipper Johannes Jakobus Gerrit (Jan) Blom (1879-1956) | 7. | Pieter (Piet) Koopman (1867-1952) | 14. | Pieter (Piet) Schager (1876-1956) | ||||||||||||||
2. | Hendrik Simon Eriks (1876-1950) | 8. | Maarten Roozing (1881-1956) | 15. | Jacob (Jaap) Vriesman (1867-1961) | ||||||||||||||
3. | Nicolaas (Klaas) Schager (1886-1967) | 9. | Andries Siewertsen (1873-1939) | 16. | Jan Vriendtjes (1886-1962) | ||||||||||||||
4. | Jan Bruineman (1854-1932) | 10. | Jacob (Jaap) Visser (1873-1937) | 17. | Philippus (Flip) de Graaff (1889-1976) | ||||||||||||||
5. | Arie Schaap (1876-1929) | 11. | Pieter (Piet) Glas (1886-1972) | ||||||||||||||||
6. | Gerrit (Gert) Kuiper (1860-1934) | 12. | Pieter (Piet) Hollander (1863-1940) | Genealogische gegevens Pieter (Piet) Schager (1940). | |||||||||||||||
HB 611 F |
HB 615 F |
HB 619 F |
|||||||||||||||||
1. | Jacob Timmerman (1885-1972) | 9. | Cornelis (Kees) Vriendjes (1866-1936) | 17. | Nicolaas (Klaas) Schager (1886-1967) | ||||||||||||||
2. | Klaas Nottelman (1873-1951) | 10. | Jan Timmerman (1888-1951) | 18. | Jacob (Jaap) Vriesman (1867-1961) | ||||||||||||||
3. | Hendrik Simon Eriks (1876-1950) | 11. | Philippus (Flip) de Graaff (1889-1976) | 19. | Klaas van der Vlies (1889-1963) | ||||||||||||||
4. | Jacob (Jaap) de Beurs (1845-1934) | 12. | Jan Vriendtjes (1886-1962) | 20. | Pieter (Piet) Koopman (1867-1952) | ||||||||||||||
5. | Pieter (Piet) Kuiper (1876-1943) | 13. | Gerrit Kuiper (1860-1962) | 21. | Thijs Roozing (1883-1963) | ||||||||||||||
6. | Maarten Roozing (1881-1956) | 14. | Pieter (Piet) Glas (1886-1972) | 22. | Martinus (Maarten) Breed (1874-1941) | ||||||||||||||
7. | Arie Schaap (1876-1929) | 15. | Jan Duijn (1874-1944) | ||||||||||||||||
8. | Pieter (Piet) Schager (1876-1956) | 16. | Jacob (Jaap) Visser (1873-1937) | Genealogische gegevens Pieter (Piet) Schager (1940). | |||||||||||||||
HB 621 F |
HB 625 F |
||||||||||||||||||
Oefening tewaterlating reddingsboot. | |||||||||||||||||||
Schipper Jan Duijn (1874-1944) in 1935.
|
HB 635 |
Voor op de boot met stok zou een Pieter (Piet) Roozing moeten zijn, maar welke?
|
|||||||||||||||||
Repro RB 2 |
Repro RB 3 |
Repro RB 4 |
|||||||||||||||||
Reddingboot van Duits model met wielplaten. | |||||||||||||||||||
HB 639 |
|
HB 631 |
Op deze foto zien we
rechts de dames: Guurtje (Guus) Bos (1913-2002) Elisabeth (Bets) Doorn (1914) Maria Sophia (Riet) Eriks (1915-2002) Bij de paarden: Jacob Wartenhorst (1901-1976) Arie Eriks (1909-2002) Maarten Breed (1874-1941) Jan Schermer (1870-1941) Adrianus (Janus) van der Vlies (1879-1972), deze? |
||||||||||||||||
Uit
privé collectie.
|
Uit
privé collectie.
|
||||||||||||||||||
Uit privé collectie. | |||||||||||||||||||
1. | Schipper Jan Duijn (1874-1944) | 8. | Pieter (Piet) Glas (1886-1972) | 15. | Leendert Timmerman (1896-1963) | ||||||||||||||
2. | Pieter (Piet) Schager (1876-1956) | 9. | Dirk van der Vlies (1890-1964) | 16. | Hendrik Simon Eriks (1876-1950) | ||||||||||||||
3. | Philippus (Flip) de Graaff (1889-1976) | 10. | Jan Snip (1903-1989) | 17. | Gerbrand Timmerman (1851-1941) | ||||||||||||||
4. | Nicolaas (Klaas) Schager (1886-1967) | 11. | Cornelis (Kees) van der Vlies (1892-1964) | 18. | Jacob Timmerman (1885-1972) | ||||||||||||||
5. | Hendrik (Henk) Vriesman (1888-1956) | 12. | Klaas van der Vlies (1889-1963) | 19. | Klaas Jansma (1890-1973) | ||||||||||||||
6. | Jan Timmerman (1888-1951) | 13. | Pieter (Piet) Koopman (1867-1952) | ||||||||||||||||
7. | Jan Vriendtjes (1886-1962) | 14. | Thijs Roozing (1883-1963) | Genealogische gegevens Pieter (Piet) Schager (1940). | |||||||||||||||
HB 675 |
|||||||||||||||||||
Reddingboot Dolfijn. | |||||||||||||||||||
Hieronder de strandingen
van:
17-12-1909 - Het stoomschip "Cladestry". 16-07-1917 - Twee Duitsche kolenboten, “Lavinia” en "Reinhart Leonora”. 28-12-1921 - De Engelsche kruiser "Prince George". 03-11-1926 - De Engelsche drifter "Egbert". 07-01-1928 - Het Noorse stoomschip "Vang". 28-11-1946 - De Katwijkse kotter "Dirk", KW 157. 02-01-1952 - Het Noorse vrachtschip "Frameggen". 16-12-1954 - De Urker kotter "Marijtje", UK 64. 18-05-1955 - Het Belgische motorschip "Limbourg". 03-07-1967 - De Katwijkse kotter "Helena", KW 164. |
15-05-1969 - De
Zwartsluizer kotter "Riske", ZS 1. 03-01-1976 - Boei Petten. 07-10-1976 - De Texelse kotter "Carolina Maria", TX 67. 02-10-1991 - Het lichtschip "Texel", No. 11. 17-10-2013 - De Belgische kotter "Zeldenrust", Z 75. 07-10-2020 - Zeilboot "Puur".
|
||||||||||||||||||
De
Prins, 01-01-1910.
Foto Jonker. De stranding van het stoomschip "Cladestry", dat bevracht met boomen, meel, katoen en terpentijn, van Savanna ko- mende met bestemming voor Hamburg, wegens den dich- ten mist vastliep nabij den dijk tusschen Kamperduin en Petten. Een vijftal sleepbooten en twintig schokkers daagden tot hulp op; nadat de boomen over boord geworpen waren en het water begon te wassen, is het schip vlot gekomen en kon de reis voortgezet worden. Op den voorgrond ziet men boeren en visscherlieden uit den omtrek bezig de boomen op den dijk te sleepen. Vliegend Blaadje, 22-12-1909. Het vrijdag nabij Petten getrande stoomschip "Gladestry" is zaterdagavond zonder schade vlot gesleept en kon de reis naar Hamburg vervolgen. Vooraf was een deel der deklading hout over boord gezet. |
|||||||||||||||||||
De Engelsche aanval op een
convooi van Duitsche vrachtschepen in de Noordzee bij de Nederlandsche kust. Britsche torpedojagers hebben de Duitsche stoomers beschoten met het gevolg, dat eenige dezer buit gemaakt, naar Engeland medegevoerd en enkele andere zwaar beschadigd werden en strandden. De foto hiernaast geeft te zien de bij Petten gestrande schepen met Hr. Ms. Kortenaer (links), welke oorlogs- bodem daar aanwezig was, om de schepen voor verdere aanvallen van vreemde booten in onze terrio- toriale wateren te beschermen. De Prins, 28-07-1917. |
|||||||||||||||||||
16-07-1917. Om kwart voor zeven worden
bewoners in Bergen aan Twee kolenboten, de
“Lavinia” en de
“Reinhart Leonora” Ook als de bemanning de schepen verlaat blijven de tor- pedoboten doorvuren. Van de Lavinia weet de volledige bemanning ongedeerd bij de kust aan te komen. |
Van de Reinhart Leonora
weet ook 15 man ongedeerd bij de kust aan te komen, een drietal personen blijft achter. De Lavinia is inmiddels achter het kaartenhuis in brand Rond 8.00 uur verschijnt de Hollandse kruiser Kortenaar op het oorlogstoneel met de rode kruisvlag in top. De hutten van de beide schepen worden doorgezocht naar overlevenden, aanboord van de Reinhart Leonora worden slecht twee slachtoffers gevonden en een arm. Er wordt verondersteld dat de derde persoon door een voltreffer overboord is geslingerd. Om 12.30 uur vertrekt de reddingboot op de wagen ge- trokken door 6 paarden weer richting Egmond aan Zee. |
’s Middags
verschijnt er een sleepboot van de firma Zur-Muhlen die gaat proberen de beide kolenboten te bergen, geen gemakkelijke klus omdat beide boten flink wat voltreffers hebben geïncasseerd.
|
|||||||||||||||||
Uit privé collectie. | Uit privé collectie. | Uit privé collectie. | |||||||||||||||||
De Renate werd weer vlot
gesleept en in Amsterdam Nog maar net vlot getrokken
kwam het defintieve einde. Het was de stoker G.P. Wolf die
de geruchten losmaakte In 1937 spoelde een lading van
zeshonderdduizend kilo |
Aan de hand van
ooggetuigenverslagen en sporen van Visser ging in zijn prospectus
voor de aandeelhouders
|
Uit privé collectie. |
|||||||||||||||||
De Prince George in betere tijden. Portsmouth Warships HMS Prince George Built by Portsmouth Dockyard and launched in August 1895,
she was In 1915 she and
her sister ship, HMS Majestic, were sent to the In 1918 she was renamed Victorious II and used fot harbour
duties. MaritimeQuest HMS Prince George H.M.S. PRINCE GEORGE,Twin Screw Battleship. Firts-Class, Armoured, 14.900 Tonnage, Speed 17.5 kts, Crew 757. |
|||||||||||||||||||
HB 715 |
NEDERLAND VANUIT DE LUCHT
- DE HONDSBOSSCHE ZEEWERING De H.M.S. Prince George ligt voor één van de golfbrekers waardoor deze geheel door het zand is bedekt.
|
||||||||||||||||||
HB
721
|
HB 725 |
||||||||||||||||||
HB 727 |
HB 729 |
||||||||||||||||||
Uit privé collectie. | |||||||||||||||||||
HB 731 |
HB 733 |
HB 735 |
|||||||||||||||||
HB 739 |
HB 740 |
||||||||||||||||||
HB 741 |
HB 742 |
HB 743 |
|||||||||||||||||
HB 744 |
HB 745 |
HB 747 |
|||||||||||||||||
HB 748 |
HB 749 |
HB 750 |
|||||||||||||||||
HB 751 |
HB 752 |
||||||||||||||||||
Knipsel uit 1925. Een vliegtuig uit Helder is bij de Prince George bij Camp, gemeente Schoorl in botsing gekomen met den staaldraad, die het schip met den toren op den dijk verbindt en dient om het afgesloopt materiaal naar den wal te brengen. Het vliegtuig is versplinterd en de vliegenaar licht verwond. De toren is van boven geheel in elkaar gedeukt, wat op de foto duidelijk uitkomt. |
|||||||||||||||||||
Schager Courant,
13-05-1925.
|
|||||||||||||||||||
Na de ramp met het Britse
passagiersschip Titanic (1912) A.P. Schat (1895 -1984) werd in Utrecht geboren. Het water trok hem meer dan het bakkersvak, waarvoor de familie had gekozen. Schat was onder de indruk van het vergaan van de Titanic en de verschrikkingen op zee tij- dens de Eerste Wereldoorlog. Dat zette hem later aan tot het zoeken naar verbeteringen van het redden van mensen op zee. Eerst diende Schat bij de marine, later in de Eerste Wereldoorlog als stuurman bij de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij (KNSM) in Amsterdam. Veilig te waterlaten van reddingssloepen In 1917 ging Schat weg bij de KNSM en vertrok hij naar San Francisco (Verenigde Staten). Daar gaat hij op een scheepswerf werken. 's Avonds werkte hij aan zijn eerste uitvinding: een rem op de sloepdavit. Een davit is de in- stallatie waaraan de sloepen op de schepen hangen en langs het schip het water ingelaten worden. Het voordeel van het nieuwe systeem was dat de sloep bij het laten zakken niet meer zo erg ging slingeren en de inzittenden van de sloep daardoor niet gewond konden raken. |
Een practische
uitvinding.
De heer A.P. Schat , officier zee-waarnemer van den marine-luchtvaartdienst, gaf de vorige week op het wrak van de nabij Petten indertijd gestrande "Prince George" een demonstratie met zijn vinding om vanaf een schip met zware slagzij, zonder gevaar van kan- telen of stukslaan, een reddingssloep in horizontalen stand te water te laten. Panorama, 16-09-1925. |
||||||||||||||||||
Slapeloze nachten vol goede ideeen Ane Schat keerde in 1923 terug naar Nederland. Al snel begon hij meer uitvindingen voor de sloepen te bedenken onder de bedrijfsnaam 'Schat Patent'. Schat werd soms 's nachts wakker met een idee. De volgende ochtend moesten zijn medewerkers dan het idee uitwerken. Met zelf gemaakte schaalmodellen gingen ze werven af om hun laatste uitvindingen te tonen. Eerst deden ze dat per handkar, later per auto. Eén van die uitvindingen is de 'glijspant', een soort van op een banaan lijkend glijijzer aan een sloep, waardoor als het in nood verkerende schip al flink slagzij maakt de sloepen 'aan de hoge kant' toch het water in kunnen. De sloep glijdt dan over de glijspan- ten over de romp het water in. Dat was daarvoor niet mo- gelijk. In het ergste geval zou namelijk maar de helft van de sloepen gebruikt kunnen worden. |
Sterven na duizenden levens te
hebben gered In de Tweede Wereldoorlog bleef hij aan het werk en wer- den ook zijn uitvindingen op Duitse schepen toegepast. Dat werd hem na de oorlog erg kwalijk genomen. Hij kreeg hiervoor zelfs straf. Een hoge onderscheiding moest hij in 1948 inleveren. Toch bleef hij zijn verdere leven bezig met zijn ideeën en uitvindingen, die nu over de hele wereld worden toegepast. Driehonderd patenten in tien landen zijn uiteindelijk het resultaat. Het bedrijf van Schat is inmiddels opgegaan in het internationale bedrijf Schat Harding, dat zich nog steeds bezig houdt met reddingsmiddelen. Ane Schat heeft dat niet meer meegemaakt. Hij stierf op zijn eenennegentigste als een kluizenaar tussen de vaktijd- schriften, tekeningen en modellen. Zonder zijn uitvindingen was het aantal op zee omgekomen zeelieden mogelijk veel hoger geweest. Bron: Het Scheepvaartmuseum, Amsterdam. |
Jacob
Vriendjes kreeg, voor zijn assistentie aan boord het wrak tijdens de proefnemingen met de zogenaamde "glij- spanten", van Ane Pieter Schat uit Utrecht een prachtige zilveren zakhorloge met insriptie. |
|||||||||||||||||
Een van de vele proeven met de glijspantenmethode aan boord van het wrak van de "Prince George". Foto links; Ane Pieter Schat (1895-1984) staat geheel links in de sloep. De vijf andere personen zijn van links naar rechts: onbekend Jacob Vriendjes (1901-1991) Dirk van der Vlies (1890-1964) Jan Vriendtjes (1886-1962) Klaas van der Vlies (1889-1963) |
|||||||||||||||||||
Een geweldig uitje zo'n stranding. Petten heeft naast de Hondsbossche, er een leuke bezienswaardigheid bij. | Voorbereidingen voor het bergen van de "Prince George". |
||||||||||||||||||
De berging van het in 1921
bij Kamperduin gestrande Engelsche schip "Prince George". De werkzaamheden zijn opgedragen aan de N.V. "Electro"; 75 man, hoofdzakelijk werkloozen, zijn hierbij aan den arbeid gesteld; men ziet op onze photo de werklieden bezig de verschillende deelen los te hakken. De Spiegel, 19e jrg. No. 43, 25-07-1925. Weekillustratie voor het Christelijk gezin. |
|||||||||||||||||||
De Spiegel, 25-07-1925 / Photo Ver. Foto-bureaux. | Uit privé collectie. | ||||||||||||||||||
Niettegenstaande
men reeds twee jaar bezig is met sloopen van den bij Petten gestranden Engelschen kruiser "Prince George", is, zooals men op de linksche foto ziet, toch nog de grootste helft van het schip aan- wezig. De rechtsche foto bewijst echter, dat men er ook al heel wat brokken ijzer heeft afgebrand. De Stad Amsterdam, 6 mei 1927. |
|||||||||||||||||||
HB 755 F |
Ten behoeve van het sloopingswerk heeft men van den dijk naar het schip een brug gebouwd, om het bij elk getij te kunnen bereiken. |
Dit kranige stuk werk is in drie dagen voltooid. De brug leidt naar den scheur in den wand, die als toegang tot het schip dient. |
|||||||||||||||||
Uit
privé collectie. |
|||||||||||||||||||
HB 756 F |
HB 757 |
||||||||||||||||||
De Prince George als Zandmotor. | |||||||||||||||||||
HB 759 |
HB 761 |
HB 762 |
|||||||||||||||||
HB 763 |
HB 765 |
HB 769 |
|||||||||||||||||
Bij Petten is tengevolge van de mist een Engelsche visschersboot, geladen met haring en bestemd voor IJmuiden, gestrand. De bemanning werd gered. |
Misleid door den mist is de afgeloopen week te Petten een Engelsche trawler gemerkt P.D. 72 op een der golf- brekers gestrand. Hierboven het vaartuig in zijn onge- one positie. |
||||||||||||||||||
WIERINGER COURANT,
05-11-1926. UIT PETTEN. Een trawler gestrand. Woensdagnacht om 3 uur is te Petten gestrand een Engelsche trawler gemerkt P.D. 72. Deze had 6 last haring in en wilde in IJmuiden kolen innemen, doch is door den mist ver- dwaald geraakt. |
De Engelsche drifter
"Egbert", die de vorige
week tegen den dijk te Petten (N.-H.) is gestrand; een stoomboot van de firma Wijsmuller was uitgezonden, om het gestrande vaartuig los te maken en af te sleepen. De Prins, 20-11-1926. |
|
|||||||||||||||||
HELDERSCHE COURANT, 04-11-1926. Engelsche Trawler gestrand. Nabij Petten is een Engelsche trawler gestrand. De "Drente" is hedenmorgen ter assistentie vertrok- ken. De kapitein van den trawler weigerde echter sleepboothulp, omdat hij meende op eigen kracht vlot te kunnen komen. |
HELDERSCHE COURANT, 04-11-1926. De gestrande Engelsche drifter. Nader bericht men ons omtrent den bij Petten gestranden Engelschen drifter, dat het merk van het vaartuig P D 72 is. Het zit met het voorschip op de steenen van den dijk; de sleepboot Drente, die in de nabijheid is, zal het vaar- tuig zoodra het hoog water is geworden, naar IJmuiden opsleepen. |
HELDERSCHE COURANT,
06-11-1926. De gestrande Engelsche drifter Egbert P.D. 72. Zooals wij in ons nummer van Donderdag vermeldden was Woensdag bij Petten een Engelsche drifter ge- strand. Het was, blijkens een later bericht, de Egbert P.D. 72 uit Peterhead in Schotland, die met een lading haring op weg was naar IJmuiden. Vanwege den zwaren mist was de drifter vastgeloopen op een der hoofden voor Petten. Het gelukte de van hier ter assistentie vertrokken sleep- boot "Drente" des middags bij hoog water het schip vlot te brengen, waarna het op eigen gelegenheid naar IJ- muiden is gegaan. |
|||||||||||||||||
Op 7 januari 1928
strandde, met dikke mist, het Noorse stoomschip Vang bij Petten op een zandbank. Het schip, afkomstig uit Haugesund, groot 678 ton en gebouwd in 1901, was in ballast, onderweg van Antwerpen naar Ham- burg. De kapitein hoopte dat het schip op eigen kracht vlot zou komen. Hulp van de reddingsvlet van Petten en assistentie van Wijsmuller werd daarom afgeslagen. Er was storm op komst. De kapitein hoopte met het hoge- re water en vol vermogen van de machines alsnog los te komen. Hulp van de reddingsboot werd daarom voor de tweede maal afgeslagen. Er was storm op komst. De kapitein hoopte met het hoge- re water en vol vermogen van de machines alsnog los te komen. Hulp van de reddingsboot werd daarom voor de tweede maal afgeslagen. Maar het schip kwam niet los. Door de storm werd het schip over de zandbank heen op de strekdam, bij paal 20 geworpen. Nu wilde men wel hulp van buiten. Voor de derde maal kwam de reddingsboot van Petten in aktie. Alle 15 be- manningsleden werden van boord gehaald. Op 10 januari lukte het uiteindelijk om de boot weer vlot te trekken. De Vang werd eerst voor inspectie en kleine reparaties naar Den Helder gesleept. Op 14 januari kon de Vang op eigen kracht naar Rotterdam waar het in een droogdok kon worden opgenomen. Redding van de bemanning van het Noorsche stoomschip "Vang" op 8 Januari 1928. Op den 7den Januari 1928 strandde hij Petten op de bui- tenste bank te 7 uur 's avonds een Stoomschip. Onder groote belangstelling en medewerking van de bevolking van Petten werd de reddingvlet naar de strandingsplaats bij paal 20 gebracht. De gelegenheid was zeer ruw met regen en wind uit het Zuidwesten. De reddingboot bereikte het schip doch de bemanning wenschte dit niet te verlaten. Te half een van 8 Januari 1928 nogmaals uitgegaan, wil- de wederom de bemanning het schip niet verlaten. Wanneer echter de toestand gevaarlijker werd zouden noodseinen worden gegeven, wat te ongeveer 2 uur ge- chiedde. |
Daarop togen de mannen er ten derden male op uit en mochten het genoegen smaken de bemanning van het gestrande schip, 14 koppen, aan wal te brengen. Het gestrande schip bleek te zijn het Noorsche stoomschip "Vang" van Haugesund, gezagvoerder Severin Ommund- sen, komende van Antwerpen en bestemd naar Hamburg, bemand met 14 koppen, in ballast. De bemanning der reddingboot heeft zich uitstekend gedragen, zij heeft met groote bekwaamheid en flinkheid gewerkt. De namen zijn: Schipper Jan Duijn (1874-1944) Roeiers; Arie Schaap (1876-1929) Pieter (Piet) Kuiper (1876-1943) Jacob (Jaap) Vriesman (1867-1961) Jan Vriendtjes (1886-1962) Jacob (Jaap) Visser (1873-1937) Klaas van der Vlies (1889-1963) Jan Timmerman (1888-1951) Pieter (Piet) Glas (1886-1972) Philippus (Flip) de Graaff (1889-1976) Pieter (Piet) Koopman (1867-1952) Pieter (Piet) Schager (1876-1956) Dirk van der Vlies (1890-1964)
(Genealogische
gegevens Pieter (Piet) Schager (1940).
Ook het materieel, de reddingviet en het toestel tot verlich- ting van het strand hebben uitstekend voldaan. De kosten waren f. 254.--. Uit: De Reddingboot nr. 28, mrt. 1928. Foto-bureau "Hollandia".
|
Zie door de woeste baren, 't land nadert gij; Zwaar was uw lijden, zeeman, ver van het strand, Veilig in de reddingboot, o roei naar het land! Hoop op de reddingboot wat u ook begeeft, Hoe ook de golven rollen, hoe gij ook beeft! Vrees voor geen stormwind meer, hoe fel hij ook loei, Zie de held're morgenster! o roei zeeman roei! Roei naar het strand, zeeman, roei naar het land, Vrees voor geen golven, zeeman, roei, rep de hand, Nu in de reddingboot, o zeeman, wees gerust, Haast u van 't gestrande wrak en roei naar de kust. Christelijk Dagblad "De Amsterdammer", 19 Januari 1928. Het Noorsche stoomschip Vang, is nabij Petten op een strekdam geloopen. De bemanning werd gered, doch vermoedelijk zal het geheel vaartuig verloren zijn. Christelijk Dagblad "De Amsterdammer", 19 Januari 1928. |
|||||||||||||||||
De Prins,
21-01-1928.
Het Noorsche Stoomschip "Vang", dat aan de Noord- Hollandsche kust bij Petten op het strand is geloopen en bijna geheel op het droge kwam te liggen. Spoedig is het gelukt het schip weer vlot te krijgen. |
Het Noorsche schip Vang, dat de vorige week in den nacht van Zaterdag op Zondag bij Petten is gestrand. |
De bemanning tracht door een kabel verbinding te krijgen met een der sleepbooten. "De Zaan", 11
januari 1928.
|
|||||||||||||||||
30-11-1946 Katwijkse stoomtreiler op de Hondsbossche Zeewering gevaren. Bemanning gered (Van onzen specialen verslaggever) Bij helder weer is donderdagavond om half zeven de Kat- wijkse stoomtrawler "Dirk KW 157" in volle vaart op de Hondsbossche Zeewering bij Petten gevaren. De voltallige bemanning, dertien koppen, is door mannen van de Noord-Zuidhollandse Reddingmaatschappij met het wippertoestel van boord gehaald. In het nood-café van Hendrik Vriesman, onder aan de Hondsbossche, heerst als wij binnenkomen een gemoe- delijke stemming. Redders en geredden zitten er door- heen en drinken een glaasje op de goede afloop. Maar schipper Maarten van Duin heeft geen tijd om na te kaarten over de schipbreuk. Hij denkt aan zijn schip en staat druk te telefoneren met de bergingsmaatschap- pij Wijsmuller over het vlotslepen van de gestrande traw- ler. Des ochtends zal onmiddelijk een poging worden gedaan, zo wordt afgesproken. Bij de snorrende kachel zit het enige slachtoffer van de redding: toen hij in de "broek" van het wippertoestel zat, zwiepte de lijn wat door en haalde hij natte voeten. Voor het overige is iedereen zo droog als een kurk op de vaste wal aangeland. "Ik had het niet verwacht, zegt de tremmer Van Beelen. Net had ik mijn wacht gelopen en was ik naar het voor- onder gegaan om een stuk vlees te halen, toen het schip in volle vaart over de keien van de zeewering schoof. We zitten vast, dacht ik, maar waar we eigenlijk waren, daar- van had ik geen idee! De boot schommelde als een tol heen en weer. De machine sloeg met volle kracht achter- uit, maar dat maakte alleen, dat de schroef aan diggelen sloeg". "Kompas moet afwijking hebben gehad". Schipper van Duin begrijpt het ook niet. "Het kompas moet een flinke afwijking hebben vertoond", zegt hij. |
De "Dirk" was na veertien
dagen vissen zijn vangst - 270 kisten - in Grimsby aan de markt gaan brengen. Vandaar werd rechttoe rechtaan koers gezet naar IJmuiden, waar de KW 157, een treiler van de rederij Parlevliet, om een uur of negen had moeten aankomen. Maar om half 7 eindigde de reis, naar de schipbreuke- lingen bij aankomst op de wal bleek, bij Petten. Het is merkwaardig , wat een mens in nood, bij een brand of ........... bij een schipbreuk, het eerst grijpt om te redden. Vóór de geredde vissers op tafel liggen doosjes Players en Engelse chocoladerepen. Eén heeft een rose zijden onderjurk uitgespreid, voor zijn vrouw..........! Nu zijn de angstige momenten alweer vergeten en beramen plannen om, als het water gevallen is, hun spullen van boord te halen, die zij inderhaast niet kon- den meenemen. "Hoe de redding verlopen is?" vragen wij oud-burge- meester Eriks van Petten., commissielid van de N.Z.H.R.M., terwijl Hendrik Vriesman, die glimt van de ongewone drukte, nog eens inschenkt. "Dat ging won- der vlot, zegt de oud-burgemeester. Als de lijn van het wippertoestel eenmaal goed zit, gaat de rest vanzelf. Om half tien haalden we den eersten man uit de "broek" en zo volgde er elke vijf minuten eentje. Om een uur of half elf stapte schipper Maarten van Duin als laatste op de keien van de wering. Veel gemak heeft men bij de redding ondervonden van de hulp van den chauffeur Klaas Wijn, die hier ook tussen de geredden zit. Klaas is met zijn zware truck boven op de dijk gereden en heeft met zijn koplampen de gestrande treiler in het zonnetje gezet Op de glooiing van de Hondsbossche Zeewering is het donkerder dan in de zwartste verduisteringsdagen. Alleen de zee licht met een groenige glans, een uitzon- derlijk verschijnsel in deze laat-november-nachten. Wij glibberen langs de lijn van 't wippertoestel omlaag, naar waar heel vaag de omtrekken van de "Dirk" zich uit de golven losmaken. Het blijkt, dat de trailer, die eerst dwars over een pier zat, er nu door de golven overheen is getild. Hij ligt nu op het zand, loodrecht op de kust, een meter of tien, vijftien van ons vandaan. De schipper gromt wat in zijn baardstoppels. Hij is bang, |
dat deze verplaatsing de
"Dirk" geen goed heeft gedaan. Maar dat zal de dag van morgen wel leren. Er kan nu toch niets worden gedaan. Dies glibberen wij terug, over de dijk, naar Hendrik Vriesman. De mannen zitten er nog te wachten, vastbesloten om als het even kan, hun eigendommen van boord te halen. Een paar hebben haast en willen er met een vlet op af. Maar de anderen steken nog een Player op, heffen het glasje nog eens. Omdat oud-burgemeester Eriks van- daag zeventig is geworden, omdat de chauffeur Klaas vandaag vijf jaar getrouwd is, omdat Hendrik Vriesman met deze dertien het getal van 44 geredden heeft be- reikt. En dan nog maar eens op de redding. Want de zee is goed, maar de vaste wal kan wel eens beter zijn! De leden der bemanning van de getrande stoomtrailer, om de kachel geschaard, blijken nogal schik in het geval te hebben. Hoe kan het anders als je er - op één na, die een paar natte voeten haalde - zonder kleerscheuren en natte pakken bent afgekomen! |
|||||||||||||||||
Op 28 november 1946 strandde de Katwijkse kotter Dirk, KW 157, op de Pettemer Zeewering recht tegenover de voormalige Voorbuurt van het oude dorp Petten. Op de foto kun je rechts van de pier de versperringen nog zien die toen nog niet opgeruimd waren. S,T.
Amstelstroom IJM91 (Wartime visitor) Additional information
courtesy of Jan Harteveld Technical Yard Number: 292 Completed: 1903 Gross Tonnage: 174 (As built 183) Net Tonnage: 68 (As built 65) Length: 109.1 ft Breadth: 21.5 ft Depth: 10.6 ft Built: Mackie & Thomson, Govan Engine: T.3-cyl by Muir & Houston Ltd, Glasgow |
History Co Ltd, Hull as ESSEX. 08-1903: Completed (William R. Nowell, manager). 08-09-1903: Registered at Hull (H762) (O.N.118765). 03-1917: Requisitioned for war service as a minesweeper (1-6pdr HA) (Ad.No.3329). 04-1917: Renamed ESSEX III. Based Holyhead. 1919: Sold to Charles Dobson, Grimsby (managing owner). By 12-03-1919: Returned to owner and reverted to ESSEX (H762). 17-03-1919: Hull registry closed. 20-03-1919: Registered at Grimsby (GY130). 05-1920: Sold to Dobson Steam Fishing Co Ltd, Grimsby (Charles Dobson, manager). 01-1929: Sold to Exploitatie Mij. “De Stroomlijn”, IJmuiden (J. E. Koning & J. Van der Made, managers). 08-01-1929: Grimsby registry closed. 01-1929: Registered at IJmuiden as AMSTELSTROOM (IJM91). 1931: J. Brachthuizen appointed manager. 1932: Sold to N.V. Visscherij Mij. “Cornelia”, IJmuiden (H. J. van der Laan & J. H. Kerkhoven, managers). |
1933:
Sold to N.V. Visscherij Mij. “Twee Gezusters”,
IJmuiden (P. Parlevliet,
manager). 1935: L. Parlevliet Dzn & L. Parlevliet Nzn appointed managers. 1940: Escaped to England. 1940-1945: Fishing from Fleetwood (Bloomfield’s Ltd, managing agents). 1945: Sold to L. Parlevliet Dz, IJmuiden (managing owner). 1945: IJmuiden registry closed. Registered at Katwijk as DIRK (KW157). 28-11-1946: Stranded on beach near Petten 20 miles north of IJmuiden. 03-1947: Refloated. 12-1947: Sold to Amels & van der Berg, Harlingen. Katwijk registry closed. Registered at Harlingen as FRIESLAND (HA5). 07-1948: Sold to Zeevisscherij Mij. “Limburgia”, IJmuiden. Harlingen registry closed. Registered at IJmuiden as HOLLANDIA (IJM78). 10-09-1948: Stranded near Westkapelle, Walcheren, subsequently refloated and returned to service. 1951: Sold to shipbreakers and broken up. IJmuiden registry closed.
|
|||||||||||||||||
Een
Noorse vrachtvaarder, de "Frameggen", loopt
voor |
DE "FRAMEGGEN" KIEST WAL gemaakt. nacht van 2 januari 1952 langs de Nederlandse kust voort worstelde, gaf de strijd ter hoogte van Petten op. Verraderlijke grondzeeën maakte het onmogelijk langs de vele zandbanken te komen en de enig veilige oplos- sing was het anker uit te gooien. Maar de wind bleek sterker. Gierend tilde hij het twee- duizend ton metende schip over de zandbanken en smeet het zonder genade tegen de basalten dijk van de Hondsbossche Zeewering, die door de zwarte van het schip en de hevigheid van de slag over verschil- lende meters werd stukgeslagen. |
||||||||||||||||||
Verslagen, maar trots
staat de "Frameggen" onwrikbaar vast in de dijk van de Hondsbossche Zeewering. Het toegestroomde publiek kijkt met ontzag naar het enorme witte gevaarte, dat tegen de bewolkte lucht een fantastische aanblik geeft. |
|||||||||||||||||||
Verslagen,
maar trots stond de “Frameggen” bij het aan- breken van de dag onwrikbaar vast in de dijk en lijdzaam wachtte hij daar op de vele nieuwsgierigen, die al gauw van alle kanten kwamen “aanwaaien”. Tegen de middag lagen er honderden fietsen op de helling van de Honds- bossche Zeewering en was de grasberm langs de weg van Petten naar Camperduin veranderd in een druk autopark. De hele dag door daalden de bezoekers af naar de glibberige keien en keken met ontzag naar het enorme gevaarte dat daar als het ware was ingevroren. |
Hier
en daar hing een lid van de bemanning over de reling, genietend van een onverwachte rust na de opwindende nacht, maar verder was het stil aan boord. De bevolking uit de omtrek raakte weldra vertrouwd met de nieuwe situatie en de handigsten wisten er profijt van te trekken. Enkele autobusondernemingen lasten een extra dienst in; kooplieden sloegen tentjes op waar de "toeristen" versnaperingen konden krijgen en de jeugd zwaaide waaghalzend boven de opzwiepende golven aan de slap hangende scheepstouwen. |
||||||||||||||||||
|
In
de middag van de volgende dag kon men de “Frameg- gen” van zee uit eindelijk dicht genoeg naderen en enkele uren later was het contact gelegd met zes krachtige sleep- boten. Eerst na zeven dagen is men er in geslaagd de “Frameggen” aan de golven terug te geven. Na vele mislukte pogingen schoof het schip Woensdag 9 januari onder oorverdovend gejuig van de keien. Stuurloos, maar vrij begaf het zich onder goed geleide naar Den Helder, waar de noodzakelijke reparaties worden verricht. Panorama 18-01-1952. |
||||||||||||||||||
Bijna kaarsrecht heeft de
tweeduizendtonnen zich in de dijk vastgewerkt. |
Meters wrong de boeg van
de "Frameggen" zich in de bazalten dijk, tot hij niet meer voor- en achteruit kon. De jeugd vermaakt zich kostelijk met de ongewone vakantie sensatie en is niet van de onverwachte gast weg te slaan. |
||||||||||||||||||
Hiernaast een
foto uit de IJmuider Courant van In de nacht van Donderdag en
Vrijdag is de Urker vis-
In de
nacht van donderdag 16 december 1954 is de |
|||||||||||||||||||
In
de stormachtige namiddag van de achttiende mei van 1955 gebeurde het: zware grondzeeën namen het in de orkaan van die noodlottige woensdag lamgeslagen Bel- gische motorschip “Limbourg” op en sloegen het met de stalen kop tegen de basaltblokken van de Hondsbossche Zeewering bij Petten.
den jongens op de dijk met de reeds losgewerkte basalt- keien. De belangstelling van het publiek was zo groot, dat ondernemende koffieschenkers in de onmiddellijke nabij- heid van het machtige schip een drukke nering konden opzetten. |
|||||||||||||||||||
Uit privé collectie. | Uit privé collectie. | Uit privé collectie. | |||||||||||||||||
Uit privé collectie. | Uit privé collectie. | ||||||||||||||||||
Uit privé collectie. | Uit privé collectie. | ||||||||||||||||||
Nog
nooit heeft het water een gelegenheid gemist op onze dijken en zeeweringen een aanslag te plegen. Ook ditmaal niet. De aanval werd onmiddellijk en fel ingezet. Het schip gebruikend als een wig, vele dui- zenden kilo’s zwaar, groef de zee zich een weg naar het hart van de dijk. Niet zó snel konden de bergers proberen het lekkende schip van zijn sterfbed te trek- ken of het water was vlugger. Elke golf benuttend om de “Limbourg” dieper in het machtige dijklichaam te persen zag de Noordzee kans in één week een enorm gat te wroeten….! De Limbourg liet een gapende wonde achter. |
|||||||||||||||||||
Toen
de “Limbourg” tijdens het hoge water van dinsdag opgezocht. Het was een dag met een “enigszins” ander karakter dan die achttiende mei, toen de “Lim- bourg” op de keien belandde. De zee was (zoals zee- |
lieden
zeggen) "als een
zacht
eitje”. Kalm
kabbelden uitlopers van de branding tegen de golfbrekers. Op de plaats, waar het woeste watergeweld de “Limbourg” tegen een van de massieve strekdammen gesmeten had, wierp nu een eenzame visser zijn aas in het wa- ter. Een frisse bries speelde een spelletje met witte meeuwen, die over het rustige watervlak scheerden, en probeerde de taaie wilgen tenen van de klaar lig- gende zinkstukken om te buigen. De vredigheid van dit tafereel werd niet verstoord door het rhythmisch bewegen van de met de hand gedreven heistelling, waarmee de dijkwerkers bezig waren korte palen in het gat te slaan. Ook het geronk van de hijskraan, die onder aan de dijkvoet telkens weer een basalt- kei uit zijn grijper in zee liet vallen, brak de stilte niet stuk. Zee, wind, rijswerkers, steenzetters en heiers hoorden hier bij elkaar…. Maar dat was slechts schijn. In werkelijkheid waren de veertig arbeiders van het hoogheemraadschap bezig strijd te leveren met de aloude erfvijand. Als de Honds- bossche Zeewering niet vóór de herfst op de vroegere sterkte is gebracht, zullen zee en wind weer samenspe- len in hun eeuwige oorlog tegen het taaie volk, dat het lage land aan de zee wil behouden en niet van zins is er een duimbreed van af te staan. |
Daarom
wacht het hoogheemraadschap ook niet tot
uitgemaakt
is, wie de schade, door de
stranding van
de “Limbourg” veroorzaakt, moet dragen. Onmiddellijk na het vlottrekken van het schip is men begonnen met het herstel, dat volgens een ruwe raming ongeveer driehonderdduizend gulden gaat kosten, naar ons verteld werd. Als de zee echter kans ziet tijdens een onverwachte zomerstorm het gat tóch weer groter te maken, kan er gemakkelijk nog een ton bij komen. De storm van zondag 7 augustus bracht dit de mensen van het hoogheemraad- schap nog eens ernstig onder de ogen. Opgejaagd door een sterke wind, die de rollers vervaarlijke krullen gaf, slaagde het opstuwende water er in en gedeelte van het herstelwerk weer ongedaan te maken. U begrijpt, dat het herstel voor het hoogheemraadschap een zware last is. Maar het dichten van het gat kon geen uitstel lijden. De Alkmaarse rechter, voor wie de vennoot- schap, die het schip in de vaart had, tegen begin septem- ber gedagvaard is, krijgt te beslissen, wie de enorme scha- de zal moeten betalen. Tenzij beide partijen voor de uit- spraak
tot een minnelijke schikking zouden
komen!
|
|||||||||||||||||
Onder normale omstandigheden zal
een aanvaring van een schip met een dijk zelden voorkomen. Maar juist als het stormt, kan een schip stuurloos of op drift raken en de waterkering treffen. De gevolgen zijn op dat moment het grootst. Ten eerste is de kracht die het schip dan op de dijk uitoefent groot. Ten tweede is er een hoge waterstand en zijn er hoge golven, zo- dat een eventueel opgetreden initiële schade zich snel kan uitbreiden. Hierdoor kan een stranding van een schip een reëel gevaar vormen voor een dijk- doorbraak. Als voorbeeld van een dergelijke aanva- ring kan het schip ‘Limbourg’ dienen, dat in 1955 strandde op de Hondsbossche Zeewering. De snel- heid en de hoek waarmee het schip de dijk raakt zijn bepalend voor de schade. Rijkswaterstaat: Basisinformatie dijken. Handreiking Inspectie Waterkeringen. Herstel van de Hondsbossche Zeewering vergt driehonderdduizend gulden. |
|||||||||||||||||||
Hier
ziet men duidelijk, hoe de “Limbourg” in het
dijklichaam gedreven
werd en hoe ernstig de schade was, die in één week werd aangericht. |
Intussen
luisteren de ingenieurs en opzichters van het hoogheemraadschap elke dag met meer dan gewone nieuwsgierigheid naar het weerbericht. Van het weer hangt het af of men met het herstel voortgang zal kun- nen maken; of men uit Den Helder de grote dekschui- ten kan laten komen, die de keien voor het gat in zee moeten storten om op die manier een drempel op te werpen tegen de aanstormende branding; kortom; of men op tijd klaar zal zijn met het dichten van de bres. En als een angstig snel naderbij komende dag ziet men dan de 21e september, het begin van de herfst. Dan móét de dijk klaar zijn….! Toen de “Limbourg” weer zee koos, heeft men direct een aantal zinkstukken belast met alle stenen, die in de wijde omtrek van Petten voorhanden waren en de- ze op de plaats, waar het schip in de dijk gezeten had, laten zakken. En die eerste maatregel ter bescherming van de dijk kwam precies op tijd, want daarna kreeg men ten gevolge van het slechte weer drie weken lang geen kans meer. Toen het weer wat “handzamer” werd, heeft men opnieuw zinkstukken aan de dijkvoet tot zin- ken gebracht. Ruim duizend ton steen werd vervolgens als een rug voor het gat gestort om te voorkomen, dat de zee met deze voorlopige dijkbescherming aan de haal ging. Thans werkt men reeds ruim twee maanden aan het definitieve herstel. Alles moet daarbij met de hand ge- schieden: het heien van de rijen palen, die als het ware de “voor” vormen, waartussen de rijsbedden, met ste- nen belast, tot zinken gebracht worden; het storten van de keien tegen de dijkvoet en op de zinkstukken; het aanbrengen van de kleilaag op het hogere deel van de glooiing; het opvullen met keislag en tenslotte het “zet- ten” van de kolossale basaltkeien, die precies in elkaar gepast moeten worden, zodat de zee geen kans krijgt er één uit de glooiing te wippen. Als men hier één kei wat losjes plaatst, is het niet uit- gesloten, dat de zee de gehele dijk neemt….! |
||||||||||||||||||
Gespierde
armen dwingen de taaie wilgentenen van de rijsbedden in het juiste verband. Het vlechten van de zinkstukken moet ter plaatse geschieden. |
Een
kraan deponeert steen voor steen aan de dijkvoet op een plaats, waar vrachtwagens of dekschuiten niet kunnen komen. Verderop wordt paal naast paal met de hand in de zeebodem geheid. Op de achtergrond een der strekdam- men van de Hondsbossche Zeewering. |
Wanneer
de vloed komt opzetten, maken de arbeiders
|
|||||||||||||||||
Een
overzicht van het werk tijdens laag water. Met behulp van lichte bokken
worden
de zware basaltstukken op hun juiste plaats in de dijkglooiing getakeld. |
De
heer Jansma, de technische man van het hoogheem- raadschap, denkt in totaal aan stenen drie miljoen kilo en aan wilgentenen voor de zinkstukken vijfentwintighonderd vierkante meter nodig te zullen hebben voor het dichten van het gat. Voor deze enorme hoeveelheden plus de in te heien palen zijn verwerkt, zal de herfst wel zeer nabij zijn. Men kan namelijk maar bepaalde delen van de dag benutten voor het werk. Als de vloed opkomt, wordt de arbeid gestaakt, omdat dan het hele gat volloopt. Men kan bij het hoger komen van het water zien, hoe de dijk- werkers haastig hun spullen pakken en de heistellingen wegslepen. Wat blijft liggen, is onherroepelijk een prooi van de golven. Zó
ploetert men voort aan de voet van de Hondsbossche.
|
||||||||||||||||||
Uit privé collectie. | Uit privé collectie. | Uit privé collectie. | |||||||||||||||||
Bouwjaar - Naam werf - Afbouwwerf - Inschrijvingsdatum - Nummer - Naam - Inhoud - Eigenaar - |
1960 Casco Muller, Foxhol De Industrie, Alphen aan den Rijn Bouwnummer niet teruggevonden in de bouwlijsten KW 164 Helena 26.60x 6.23x2.82 = 99 BRT Fa. L. v.d. Plas Katwijk |
||||||||||||||||||
Bijzonderheden - |
Als casco aangekocht en bij de Industrie afgebouwd Motor 5 cilinder Bolnes, 300 pk Bron: 119 jaar schepen en 66 jaar Industriemotoren, J. Vegter |
||||||||||||||||||
juli 1960 -
03/07/1967 - 29/07/1967 - 01/01/1972 UK 206 - 31/10/1973 UK 123 - 01/1973 SC 3 -
1988 - 1990 - |
In de vaart Gestrand bij Petten en gezonken Gelicht en bij Boot , Alphen aan den Rijn verlengd tot 29,46m en geschikt gemaakt voor de boomkorvisserij Nieuwe motor Bolnes 525 pk Verkocht naar Urk, naam Klaas, eig. W. de Vries Verkocht, eig. Gebr. I en H. Korf, naam Dirk en Aaltje Gesaneerd en verkocht naar Duitsland, naam Frank C eig. V. Claussen Busum Gesaneerd, verkocht naar Spanje Gezonken bij de Hebriden Bron: Katwijk, steeds verder van huis
|
||||||||||||||||||
De betonpalen op de grens van de Pettemer- en Hondsbossche Zeewering. | Hier wordt ze gelicht |
||||||||||||||||||
Hier tijdens de verlenging
Bron: Visserijschepen uit Alphen aan den Rijn https://www.visserijschepenuitalphenaandenrijn.nl/ |
|||||||||||||||||||
KW 164, Helena, op 3 juli 1967 gestrand bij | Petten. | ||||||||||||||||||
Smokkelschip
vol met sigaretten strandt bij Petten.
op de voorpagina over de gebeurtenissen. De Rinske (bouwjaar 1953) was onder de kust aan het vissen toen de motor uitviel. Schipper Hendrik Eulink uit IJmuiden liet het anker vallen, maar de kabel brak en de Rinske sloeg op het basalt van de Hondsbossche Zeewering bij Petten. Het weer was rustig en Eulink kwam met de andere twee opvarenden zonder problemen in een rubberbootje aan wal. Districtsambtenaar Bas Zuidweg van dijkbeheerder Hoogheemraadschap Noordhollands Noorderkwartier rapporteerde de volgende dag dat de verzekering al een expertisebureau had gestuurd. Berging van de kotter werd niet lonend geacht. Hij moest maar ter plekke worden gesloopt. |
Ondertussen
begonnen er langs de zeewering pakjes Camel sigaretten aan te spoelen. Ze hadden duidelijk maar kort in het water gelegen. De inwoners van Pet- ten waren er natuurlijk als de kippen bij. Ook hoofdin- specteur G.W. Otterspoor van de Dienst Invoerrechten en Accijnzen in Alkmaar kwam in actie. Hij schakelde duikers van de marine in. Die doorzochten de Rinske en troffen in het voorschip de nodige sloffen rokers- waar aan. De ontknoping volgde snel. Eerst werd een half mil- joen sigaretten achterhaald in Rotterdam. Op vrijdag- avond 24 mei sloeg de politie weer toe. In Volendam troffen rechercheurs maar liefst vijf miljoen sigaretten (250.000 pakjes) aan in een verendrogerij. In dat bedrijf werden pluimveeveren gereinigd en ge- droogd om ze geschikt te maken als vulling van dek- bedden en kussens. Natuurlijk was dit de ideale plek om de vochtige sigaretten te drogen. De eigenaren van de drogerij kregen een proces-verbaal aan de broek en de sigarettenwerden in beslag genomen. |
Achteraf
bleek dat de sigaretten in de nacht volgende op de stranding clandestien van boord waren gehaald. Natuurlijk werd de bemanning verhoord. Die ontkende niet dat de Rinske sigaretten in het ruim had. Men had de partij normaal willen inklaren. Helaas was daar de stranding tussen gekomen. Maar dat verhaaltje geloof- de natuurlijk niemand. De
smokkel met de Rinske haalde de nationale dagbla- Door
Diederik Aten, medewerker van Hoogheemraad- |
|||||||||||||||||
Een zware orkaan zorgde op
3 januari 1976 voor grote duinafslag en veel schade. Op de Hondsbossche Zee- wering spoelde deze boei aan. Bron: Cees Leijen. |
|||||||||||||||||||
Helderse Courant, 18-11-2015. | |||||||||||||||||||
De Reddingboot
Diensten 5269-5273 STORMACHTIGE DRUKTE 7 OKTOBER
1976 |
|||||||||||||||||||
Uit privé collectie. | |||||||||||||||||||
Omdat ze niet in gevaar verkeerden, voer de Suzanna terug naar thuishaven en meerde om 10.30 uur af. Om 15.00 uur zette ze opnieuw
koers naar de strandings- De sleepbootkapitein berichtte
schipper Bijl van de Su- |
|||||||||||||||||||
Uit privé collectie. | Uit privé collectie. | ||||||||||||||||||
Lichtschip No.11. Op 1 oktober 1991 teisterde een zware storm het licht- schip "Texel". De ketting brak en het lichtschip ging op drift. Na mislukte pogingen per helikopter om mensen af te zetten en per schip een verbinding tot stand te brengen, strandde het lichtschip in de vroege morgen van 2 oktober op de Hondsbosschen Zeewering bij Petten. Bergingsmaatschappijen zagen geen kans meer het het gehavende schip te bergen. Er werd besloten het lichtschip ter plaatse te slopen. Het werk duurde tot 5 december 1991. Bron: http://www.lighthousspotter.com |
|||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Foto: Sjaak van der Meer, Maassluis |
|||||||||||||||||||
Foto: Sjaak van der Meer, Maassluis | Foto: Sjaak van der Meer, Maassluis | ||||||||||||||||||
De eerste weken was een
bezoek aan het gestrande schip een geliefd uitstapje: Er was eens een
Lichtschip te Petten
dat wilde de bakens
verzetten.
Het lag op z'n kant
op het Pettense
strand
in de geur van patat
en kroketten.
Limerick van Daniëlle
Jeske.
|
|||||||||||||||||||
02-10-1991 | 04-10-1991 | ||||||||||||||||||
Foto: Sjaak van der Meer, Maassluis | Foto: Sjaak van der Meer, Maassluis | ||||||||||||||||||
0 | |||||||||||||||||||
Foto: Sjaak van der Meer, Maassluis | Foto: Sjaak van der Meer, Maassluis | Foto: Sjaak van der Meer, Maassluis | |||||||||||||||||
Belgisch vissersschip "Zeldenrust", Z 75. loopt vast bij Petten.
|
De
kotter ligt in ondiep water op ongeveer vijftig meter uit de kust. Reddingsboten uit Egmond aan Zee, Petten en Den Helder rukten donderdagochtend al vroeg uit, maar konden weinig doen. De reddingsoperatie wordt boven- dien bemoeilijkt door de stevige wind, aldus een woord- voerder.
|
Een
ander schip uit Den Helder is onderweg naar Petten om het schip weg te slepen. Die boot is rond 15.00 uur ter plaatse om een sleepverbinding proberen te maken met het gestrande schip. Zo'n verbinding maken kost zeker enige uren, aldus de zegsman. Tegen 16.00 uur is het hoog water, daarna wordt het weer eb, en pas tegen 02.00 uur vrijdagochtend wordt het weer hoog water. NU.nl 17-10-2013. |
|||||||||||||||||
gehesen door een helikopter van de Luchtmacht. Berging
visserschip bij Petten 'op schema'.
|
|||||||||||||||||||
De
bergingsoperatie trok zaterdag veel belangstellenden. NU.nl 19-10-2013. Berging
gestrand schip Petten mislukt. Het
is zondag niet gelukt om het Belgische vissersschip |
Foto: Sjaak van der Meer, Maassluis
|
||||||||||||||||||
Volgens
Rijkswaterstaat is een van de kabels die aan het schip waren bevestigd losgekomen. Op zijn vroegst kan maandagochtend een nieuwe poging worden gedaan om de Z 75 Zeldenrust uit Zeebrugge van de strekdam te slepen. Bergingswerkers van Mammoet waren de hele nacht bezig met de voorbereidingen voor de operatie. Die kan alleen plaatsvinden bij hoogwater. Maandagochtend rond 06.00 uur is het
opnieuw hoogwater Reparaties Al vanaf zaterdagochtend worden op het schip reparatiesuit gevoerd om de sleepoperatie mogelijk te maken. Gaten in de romp zijn gedicht en olie en water zijn uit het schip gepompt. |
Ook
zijn er olieschermen aan boord gebracht die
later om vissen toen het net in de schroef terechtkwam, waardoor het schip onbestuurbaar raakte. De boot sloeg lek en strandde bij Petten. Door: ANP/Novum NU.nl 20-10-2013.
|
Foto: Sjaak van der Meer, Maassluis
|
|||||||||||||||||
Dinsdag
nieuwe poging vlottrekken schip Z 75. Het
schip Z 75, de Zeldenrust, dat bij Petten op een strek- Volgens
een woordvoerster van Rijkswaterstaat wordt dins- Tijdens
de poging van maandag om het schip los te trekken |
De
Z 75 Zeldenrust uit Zeebrugge was donderdag aan het vissen toen het net in de schroef terechtkwam en het schip onbestuurbaar raakte. De boot sloeg lek en strand- de bij Petten. Als de kotter is vlotgetrokken, wordt hij ver- sleept naar Mammoet in Schiedam. Daar wordt bekeken wat er verder mee gaat gebeuren. Door: ANP NU.nl 22-10-2013. |
||||||||||||||||||
Vissersschip
bij Petten vlotgetrokken.
Dat
heeft een woordvoerster van Rijkswaterstaat gemeld. Mammoet in Schiedam. Woensdag wordt daar bekeken in hoeverre het schip beschadigd is en wat ermee gaat gebeuren. ''Maar het feit dat het schip daar naartoe kan worden gesleept, laat zien dat het zeewaardig is. Dat is op zich een goed teken'', aldus de zegsvrouw. |
Gaten Voordat
het schip kon worden vlotgetrokken, moesten dit |
De
eerste vlottrekpoging, op zondagmiddag, mislukte om-
NU.nl 22-10-2013.
|
|||||||||||||||||
Achter de lens: Gestrand schip Petten met zonsondergang. Elke
week selecteert de redactie van NUfoto.nl een bij- Deze
week: Gestrand schip Petten met zonsondergang
stelveen na een uurtje rijden aangekomen in Petten. |
Ik
was blijkbaar niet de enige met de impulsieve actie,
Daar
heb ik gewacht tot de zon net achter de boot
ver-
|
Ik
fotografeer nog niet zo lang. In februari heb ik mijn
NU.nl 25-10-2013. Na de Z 75, de Zeldenrust, zou er nooit meer een schipbij Petten of Camperduin op de dijk of op een strekdam lopen. In 2015 zijn namelijk de Hondsbossche duinen aangelegd. |
|||||||||||||||||
Kust op Kracht | |||||||||||||||||||
De Hondsbossche en Pettemer Zeewering voldeed niet meer aan de veiligheidseisen en moest worden versterkt. De provincie, Rijkswaterstaat en het Hoogheemraadschap Holland Noorderkwartier werkten samen in het project 'Kust op Kracht'. In juli 2014 werd het eerste zand op de kust bij Camperduin gespoten. Op 16 maart 2015 ver- klaarde de toenmalige minister van Infrastructuur Schultz Van Haegen de kust weer veilig. De zeewering is versterkt door zand aan te brengen en zo duinen en een strand voor de bestaande dijk te creëren. |
Deze oplossing vergroot de veiligheid en tevens de ruim- telijke kwaliteit. De waterkerende functie is overgenomen door het aangelegde strand en duin. In totaal zullen dui- nen en strand ongeveer 250 meter breed zijn Aan de koppen van de dijk is er vooral plek voor recreatie, in het middengebied is meer rust, daar kan de natuur zich ontwikkelen. Parallel aan de kustversterking zijn er in de regio ruim 40 ruimtelijke kwaliteitsprojecten gerealiseerd zoals extra na- tuur, wandel- en fietspaden en nieuwe strandopgangen. |
Bij Camperduin is een lagune aangelegd, in Petten een hoge duintop als uitkijkpunt. "Een heel bijzonder project", vertelt Anita Willig wanneer ze door het nieuwe duingebied loopt. Willig was van 2008 tot en met de afronding van het werk als projectmanager na- mens het waterschap betrokken bij het project. "Zeven jaar geleden was hier nog water. Nu lijkt het alsof het nooit an- ders is geweest." |
|||||||||||||||||
Zand erover Laatst werd ik op een morgen wakker en wat bijna nooit gebeurt ik wist me de droom van deze nacht nog te herinneren. Ik had gedroomd over de "Prince George", het slagschip dat sinds 1921 nabij Cam- perduin voor de Hondsbossche Zeewering ligt. In m'n droomfantacy werd het schip geheel onder het zand gespoten en zelfs de nog aanwezige strek- dammen verdwenen onder het zand. Ik mocht er zelfs niet meer bijkomen. De zeewering was al afgezet voor bezoekers welke dagelijks langs de dijk lopen of fietsen. Zelfs m'n excuus dat ik jaren terug een boekje over dit schip had gemaakt, en het zodoende vaak mijn schip noemde en het nu al voor de helft onder het zand zag verdwijnern en het schip nog eenmaal van dichtbij wilde zien, hielp ook niet veel. Ze zullen de vitrine welke ik in de "Dijk te Kijk" te Petten over dit schip heb ingericht toch wel heb- ben laten staan. In mijn droom dus op naar Petten. Ook mijn vitrine was leeg gehaald. De medewerk- ster daar deed het af door te zeggen dat er toch niets meer van het schip te zien was. Normaal komen dromen bijna nooit uit maar op het einde van het jaar is het zover. Het schip wordt naar meer dan 90 jaar aanwezigheid bij strekdam 24 on- der het zand begraven en of de inhoud in de vitrine kan blijven is nog niet zeker. Voorlopig nog wel, denk ik. Ik hoop dat ik de komende jaren eens droom dat door een zware storm de "Prince George" door het vele stuiven weer tevoorschijn is gekomen en de media melden dat bij Camperduin de restanten van een waarschijnlijk Brits oorlogsschip, welke geheel onder het zand lag, weer boven water is gekomen. Of deze droom ook weer uitkomt weet............ Een dromer |
|||||||||||||||||||
Uitgave Scoronlo 2013. | |||||||||||||||||||
Helderse Courant, 31-07-2014. |
|||||||||||||||||||
Alkmaarsche Courant, 29-07-2014. | |||||||||||||||||||
Op
07-10-2020 vertrokken Stefan van Tienhoven en Imke de Haan uit Capelle aan den IJssel met hun nieuwe boot Puur vanuit Den Helder om koers te zetten richting IJmuiden. Ter hoogte van Petten slaat een hoge golf de boot in één klap plat. Bekijk in het onderstaande Facebookbericht foto’s van de berging |
In de nacht van woensdag
op donderdag
wordt de boot vakkundig geplunderd. Alles is gestolen: de
fenders,
anker, reddingsvest, zelfs het kompas is er met gereedschap uit geschroefd en de touwen gesloopt om de katrollen mee te kunnen nemen. Dat verwacht je toch niet van die Pettemers!!! |
"Te Petten is opnieuw weer
een scheepje gestrand. luiken, delen, planken en kisten spoelden aan land; de baas van de Zijpe en de boer van Het Vlak, die deelden tezamen een vaatje cognac." |
|||||||||||||||||
Overige ansichtkaarten en foto's | ||||||
Petten 3 | Het vooroologse Petten, Hazepolder, Pettemerkluft, Korfwater, strand en de Pettemer Zeewering. | |||||
Wederopbouw | Sloop van Petten 3 / noodwoningen / wederopbouw Petten 4. | |||||
Petten 4 | Het naoorlogse Petten, Hazepolder, Pettemerkluft, Korfwater, strand en de Pettemer Zeewering. | |||||
Petten op klompen | Een fotograaf meende in 1934 deze Pettemer dorpstafereeltjes van alle dag te moeten vastleggen. | |||||
Hondsbossche | De Hondsbossche en de oude Hondsbossche stenen schutsluis te Zaandam. | |||||
Werk aan de dijk | Onderhoud aan de Hondsbossche en de Pettemer Zeewering. | |||||
Camperduin | Camperduin en het Hargergat (voor Café Camperduin en het strand; zie Hondsbossche). | |||||
RCN-ECN | Reactor Centrum Nederland (RCN), later Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN). | |||||
Gereserveerd | ||||||
Zoekplaatjes |
Op deze pagina staan foto's waarvan ik het Wie / Waar en/of Wanneer nog niet
weet. Weet u het ? |
|||||
Home | ||||||