Werk
aan de dijk Onderhoud aan de Hondsbossche en de Pettemer Zeewering. |
Home |
Ik zoek voor mijn
verzameling (zie collectie op deze site) ansichtkaarten en/of
foto’s van Petten, Hazepolder, de Pettemerkluft,
het Korfwater, de Hondsbossche
Zeewering (dijkwerkers, Prince George, reddingboot) en café
Camperduin (Hargergat).
1872-1877 - Blauw basalt op de Hondsbossche Zeewering.In 1860 lag de Hondsbossche Zeewering bij Petten er
slecht bij. Die bestond toen uit een simpele zanddijk. Voor de dijk
stond een paalscherm. Dat was een 2,5 meter hoge houten schutting van
zware palen. Ten slotte werd het strand beschermd door strekdammen.
Maar toch schuurden dat strand en de onderzeese oever steeds verder af.
Het paalscherm was ook niet meer in orde. Het was oud en versleten. Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier. |
|
||||||||||||||||||||||||||
Foto's
hieronder uit de 1000-serie, collectie Wil Janssen. |
Zie op deze site de pagina "Petten op klompen". | 1005 | |||||||||||||||||||||||||
1.
Dirk
van der Vlies (1890-1964) Zoon van Aris van der Vlies en Maartje Kapitein. (zie ook 1023.2).X ? met Elisabeth Geertruida van Geleen (1893-1972). Dochter van ? Wonende aan de achterbuurt. X 1915 met Geertje Mol 1893-1967). Dochter van Floris Mol en Guurtje Wagemaker. Bijnaam: de Rob. Zoon van Jacob Vriesman en
Antje Glas. Zoon van Jacobus Blom en Antje Houtkoper. X 1903 met Elisabeth Bareman (1880-1953). Dochter van Pieter Bareman en Grietje Out. |
|||||||||||||||||||||||||||
1012 | |||||||||||||||||||||||||||
Jan Cornelis (Jan) Bellis (1916-2011) (zie ook 1013.1 / 1020.1). Zoon van Jan Cornelis Bellis en Grietje Burger. X 1940 met Wilhelmina (Mien) Modder (1917-2011). Dochter van ?
(zie 1024.2). |
|||||||||||||||||||||||||||
1013 | |||||||||||||||||||||||||||
1. Jan Cornelis (Jan) Bellis (1916-2011) (zie ook 1012.1 / 1020.1).Zoon van Jan Cornelis Bellis en Grietje Burger. X 1940 met Wilhelmina (Mien) Modder (1917-2011). Dochter van ?(zie 1024.2). |
|||||||||||||||||||||||||||
1014 | |||||||||||||||||||||||||||
Jan
Schager (1909-1981) Zoon van Pieter Schager en Marijtje Hillegonds. X 1936 met Vrouwtje Helder (1905-1948). Dochter van Jan Helder en Lavina Damiaans. X 1950 met Antje Elisabeth Schager (1915-2004). Dochter van Maarten Schager en Grietje Ott. Vader Pieter Schager (1876-1956). (zie 1018.1 / 1024.1). |
|||||||||||||||||||||||||||
1015 | |||||||||||||||||||||||||||
Pieter Snip (1909-1977) Zoon van Cornelis Snip en Gerritje Glas. X 1946 met Johanna van der Zwan (1908-1991). Dochter van ? |
|||||||||||||||||||||||||||
1016 | |||||||||||||||||||||||||||
Vrachtrijder van buiten Petten? Foto geplaatst in de rubriek zoekplaatjes. |
|||||||||||||||||||||||||||
1017 | |||||||||||||||||||||||||||
Hendrik Vriesman (1888-1956) X 1912 met Neeltje Hollander (1898-1976). Dochter van Pieter Hollander en Elisabeth Zwaan. Van het café aan de Voorbuurt. |
P-3
D 019 |
Het café
aan de Voorbuurt.
|
|||||||||||||||||||||||||
1018 | |||||||||||||||||||||||||||
Pieter Schager (1876-1956) (zie ook 1024.1). X 1904 met Marijtje Hillegonds (1881-1966). Dochter van Jan Hillegonds en Neeltje Hartland.
Woonde op de hoek van de Middelbuurt.
Vader van Jan Schager
(1909-1981). |
|||||||||||||||||||||||||||
P-3 F 013 F |
Links het huis van Piet Schager, die met zijn zoon Jan voor het huis staat. Hier staat Guurtje Timmerman óók weer op, net als op kaarten van andere plaatsen zijn hier ook vaak dezelfde dames. Bakker Purmer is met zijn wagen in de straat, vermoedelijk was het brood toen al op de bon. In de eerste jaren van de Eerste Wereldoorlog ging het nog wel, maar tenslotte at iedereen clandestiene haardkoeken. Bron: Petten en Zuid-Zijpe in oude ansichten blz. 11. |
||||||||||||||||||||||||||
De Middelbuurt in het jaar 1915. | |||||||||||||||||||||||||||
1019 | |||||||||||||||||||||||||||
1. Philippus (Flip) de
Graaff (1889-1976) Zoon van Philippus (Flip) de Graaf en Geertje Hoveling. X 1913 met Neeltje Zon (1892-1977). Dochter van Maarten Zon en Antje Roos. Zijn vader is kort na z'n geboorte overleden. Zijn moeder, Geertje Hoveling (1865-1938), hertrouwd in 1890 met Jacob Vriendjes (1865-1947). Flip krijgt zodoende nog 14 halfbroers en zussen. 2. ? |
|||||||||||||||||||||||||||
1020 | |||||||||||||||||||||||||||
Jan Cornelis (Jan) Bellis (1916-2011) (zie ook 1012.1 / 1013.1). Zoon van Jan Cornelis Bellis en Grietje Burger. X 1940 met Wilhelmina (Mien) Modder (1917-2011). Dochter van ? Zoon van de bekende dijkbaas van het monument. (zie 1024.2). |
|||||||||||||||||||||||||||
1021 | |||||||||||||||||||||||||||
Jan
Vriendtjes (1886-1962) Zoon van Jan Vriendjes en Maartje Kliem. X 1919 met Jacoba Liefhebber (1889-1967). Dochter van Ariën Liefhebber en Trijntje de Graaff. Wonende op Hazepolder. Kinderen van Jan Vriendtjes en Jacoba Liefhebber: Jan Gerrit (Jan Gert) (1920-2002). Trijntje (1921-2012). (zie 3010.2 / 3018.1.) Ariën (Arie) (1926-2007). (zie 3005.2.) |
|||||||||||||||||||||||||||
1022 | |||||||||||||||||||||||||||
Lourens (Louw) Kuiper
(1874-1958) Zoon van Dirk Kuiper en Antje Jongebloed. X 1899 met Maartje Bakker (1877-1913) Dochter van Gerrit Bakker en Ariaantje Glas. |
|||||||||||||||||||||||||||
1023 | |||||||||||||||||||||||||||
1.
? 2. Dirk van der Vlies (1890-1964) (zie ook 1005.1).Zoon van Aris van der Vlies en Maartje Kapitein. X met Elisabeth Geertruida van Geleen (1893-1972). Dochter van ? Wonende aan de achterbuurt. Bijnaam: de Rob. X 1915 met Geertje Mol 1893-1967). Dochter van Floris Mol en Guurtje Wagemaker. |
|||||||||||||||||||||||||||
1024 | |||||||||||||||||||||||||||
1. Pieter Schager (1876-1956) (zie ook 1018.1). X 1904 met Marijtje Hillegonds (1881-1966). Dochter van Jan Hillegonds en Neeltje Hartland. Wonende op de hoek van de Middelbuurt. Vader van Jan Schager
(1909-1981). Zoon van Cornelis Bellis en Hendrika Korsman. X 1900 met Grietje Burger (1881-1974). Dochter van Pieter Burger en Neeltje Krans. Vader van Jan Cornelis (Jan) Bellis (1916-2011). (zie 1012.1 / 1013.1 / 1020.1). |
|||||||||||||||||||||||||||
1025 | |||||||||||||||||||||||||||
Gerrit (Gert) Hollander (1895-1953) Zoon van Pieter Hollander en Elisabeth Zwaan. X 1918 met Elisabeth (Betje) de Jong (1896-1974). Dochter van Klaas de Jong en Antje Klaver. Wonende op ’t Oosterend. Had een bibliotheek aan huis. Vader van Pieter (Piet) Hollander (1919). (zie 2014.1). |
|||||||||||||||||||||||||||
1026 | |||||||||||||||||||||||||||
Nicolaas
(Niek) Haster (1905-1977) Zoon van Gerrit Haster en Geertje Oostwouder. X 1932 met Neeltje (Neel) Bellis (1905-1988). Dochter van Jan Cornelis Bellis en Grietje Burger. Hij was een schoonzoon van de bekende dijkbaas, van het monument, Jan Cornelis Bellis (1877-1942). (zie 1024.2). |
|||||||||||||||||||||||||||
Links Reddingboot op werkspoor Hondsbossche. 12 augustus 1939. Rechts Werkspoor op de Hondsbossche met op de achtergrond het vroegere Gemeenlandshuis van "de Hondsbossche", hier ingericht als herstellingsoord "Trein 8.28". |
|||||||||||||||||||||||||||
Uit privé collectie. | |||||||||||||||||||||||||||
Monumentenkennis Johannes Ringers Johannes Ringers (1885-1965), directeur van de Maat- schappij tot Uitvoering van Zuiderzeewerken (MUZ), de latere Directeur-generaal van Rijkswaterstaat, Regerings- commissaris voor de Wederopbouw, verzetsman en als partijloos minister na de oorlog 'Vader van de Wederop- bouw', was voor al deze taken op zijn pad kwamen met enkele anderen verantwoordelijk voor één van de grootste en nog steeds voortdurende ‘living labs’ op het gebied van betontechnologie ter wereld. Samen met een team van andere ingenieurs, waaronder J.P. Josephus Jitta, C. Tellegen, F.E. Mulder en B. Peiser, was hij verantwoor- delijk voor de bouw van de Noordersluis in IJmuiden (1924-1928), inclusief de materiaalkeuzes. Ringers kreeg er in 1930 een eredoctoraat aan de TU Delft voor. |
|||||||||||||||||||||||||||
v.l.n.r.
bij een zinkstuk 1. Jan Schager (1909-1981) 2. Maarten Roozing (1916-1971) 3. Dirk Snip (1905-1983) 4. Wim de Waard (1911-1995) 5. Jan Vriesman (boven) (1916-2004) 6. Simon Ory (onder) (1923-1980) 7. Jaap Eduwaard (1904- ) 8. Aris van der Vlies (Beertje) (1915-1987) 9. Jan Glas (1921-2002) 10. Jaap Reedijk (de kouwe bakker) (1927-2005) 11. Willem Jacob Bakker (1904-1989) 12. Gerrit Snip (1917-2005) |
|||||||||||||||||||||||||||
Uit privé collectie. | |||||||||||||||||||||||||||
Uit privé collectie. | Uit privé collectie. | Uit privé collectie. | |||||||||||||||||||||||||
De foto links is van voor
september 1954. 1. Jacob Vriesman (1916-1998) |
|||||||||||||||||||||||||||
Uit privé collectie. | Uit privé collectie. | ||||||||||||||||||||||||||
Uit privé collectie. | Uit privé collectie. | Uit privé collectie. | |||||||||||||||||||||||||
De Spiegel, 04-03-1939. ONZE KUSTBEVEILIGING vraagt voortdurend verbetering en herstel. Vooral de Hondsbossche Zeewering bij Petten heeft het zwaar te verduren. Zoodra het weer het dan ook maar even toelaat is men met verbetering bezig. |
|||||||||||||||||||||||||||
Het inheien van nieuwe eiken palen op de golfbrekers. | |||||||||||||||||||||||||||
Foto links, v.l.n.r. 1. Henk Rijs (op de grond)
(1914-2007) |
|||||||||||||||||||||||||||
Uit privé collectie. | Uit privé collectie. | ||||||||||||||||||||||||||
Uit privé collectie. | Uit privé collectie. | Uit privé collectie. | |||||||||||||||||||||||||
ca. 1920 | Onder
v.l.n.r.: 1. Cor Breed (1901- ) 2. Philippus de Graaff (1889-1976), ouwe Flup 3. Hendrik Vriesman (1888-1956) 4. Kees van der Vlies (1892-1964), de Leermaker 5. Dirk Brommer (1895-1977) 6. Klaas Schager (1886-1967) Boven v.l.n.r. 7. Dirk Kuiper (1905-1968), van de latere firma K & L 8. Jacob Swart (1885-1963) 9. Jan Hendrik Kuiper (1885-1963), technisch ambtenaar RWS. Deze in Vlagtwedde geboren Kuiper heeft geen relatie met Pettemer en Zijper families Kuiper. 10. Jaap Visser (witte Jaap) (1873-1937) |
||||||||||||||||||||||||||
Uit privé collectie. | |||||||||||||||||||||||||||
Foto, links v.l.n.r. 2. Klaas |
|||||||||||||||||||||||||||
Uit privé collectie. | Uit privé collectie. | ||||||||||||||||||||||||||
Uit privé collectie. | Uit privé collectie. | ||||||||||||||||||||||||||
Petten 04-06-1937. Men heeft thans een aanvang gemaakt met de herstelling, op grote schaal, van de Hondsbossche zeewering. De strekdammen zullen geheel worden vernieuwd, terwijl de dijk opgehoogd zal worden. Het begin der werkzaamheden aan de zeekant, de rails worden gelegd, om de stenen te vervoeren naar de strekdammen. N.V. Polygoon. |
|||||||||||||||||||||||||||
Jan Schager (1909-1981) | |||||||||||||||||||||||||||
Uit privé collectie. | Uit privé collectie. | ||||||||||||||||||||||||||
Jan Timmerman (1882-1968) (Neefbuur) man van Koosie-buur (Voorbuurt Petten). | |||||||||||||||||||||||||||
Uit privé collectie. | |||||||||||||||||||||||||||
v.l.n.r.
|
|||||||||||||||||||||||||||
Uit privé collectie. | |||||||||||||||||||||||||||
Panorama,1947. DE STRIJD TEGEN DE ZEE blijft Nederland onder alle omstandigheden voeren. De bekende Hondsbossche zeewering bij Petten (N.H.) krijgt nieuwe palen die de bazaltblikken moeten tegenhouden. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
De
dag na de stranding, toen de zee, met het schip als stormram, het
verwoestende
werk begonnen was, speelden jongens op de |
||||||||||||||||||||||||||
Nog
nooit heeft het water een gelegenheid gemist op onze dijken en zeeweringen een aanslag te plegen. Ook ditmaal niet. De aanval werd onmiddellijk en fel ingezet. Het schip gebruikend als een wig, vele dui- zenden kilo’s zwaar, groef de zee zich een weg naar het hart van de dijk. Niet zó snel konden de bergers proberen het lekkende schip van zijn sterfbed te trek- ken of het water was vlugger. Elke golf benuttend om de “Limbourg” dieper in het machtige dijklichaam te persen zag de Noordzee kans in één week een enorm gat te wroeten….! De Limbourg liet een gapende wonde achter. |
|||||||||||||||||||||||||||
Toen
de “Limbourg” tijdens het hoge water van dinsdag opgezocht. Het was een dag met een “enigszins” ander karakter dan die achttiende mei, toen de “Lim- bourg” op de keien belandde. De zee was (zoals zee- |
lieden
zeggen) "als een
zacht
eitje”. Kalm
kabbelden uitlopers van de branding tegen de golfbrekers.
Op de plaats, waar het woeste watergeweld de “Limbourg” tegen een van de massieve strekdammen gesmeten had, wierp nu een eenzame visser zijn aas in het wa- ter. Een frisse bries speelde een spelletje met witte meeuwen, die over het rustige watervlak scheerden, en probeerde de taaie wilgen tenen van de klaar lig- gende zinkstukken om te buigen. De vredigheid van dit tafereel werd niet verstoord door het rhythmisch bewegen van de met de hand gedreven heistelling, waarmee de dijkwerkers bezig waren korte palen in het gat te slaan. Ook het geronk van de hijskraan, die onder aan de dijkvoet telkens weer een basalt- kei uit zijn grijper in zee liet vallen, brak de stilte niet stuk. Zee, wind, rijswerkers, steenzetters en heiers hoorden hier bij elkaar…. Maar dat was slechts schijn. In werkelijkheid waren de veertig arbeiders van het hoogheemraadschap bezig strijd te leveren met de aloude erfvijand. Als de Honds- bossche Zeewering niet vóór de herfst op de vroegere sterkte is gebracht, zullen zee en wind weer samenspe- len in hun eeuwige oorlog tegen het taaie volk, dat het lage land aan de zee wil behouden en niet van zins is er een duimbreed van af te staan. |
Daarom wacht het
hoogheemraadschap ook niet tot
uitgemaakt
is, wie de schade, door de
stranding van
spraak
tot een minnelijke schikking zouden
komen!de “Limbourg” veroorzaakt, moet dragen. Onmiddellijk na het vlottrekken van het schip is men begonnen met het herstel, dat volgens een ruwe raming ongeveer driehonderdduizend gulden gaat kosten, naar ons verteld werd. Als de zee echter kans ziet tijdens een onverwachte zomerstorm het gat tóch weer groter te maken, kan er gemakkelijk nog een ton bij komen. De storm van zondag 7 augustus bracht dit de mensen van het hoogheemraad- schap nog eens ernstig onder de ogen. Opgejaagd door een sterke wind, die de rollers vervaarlijke krullen gaf, slaagde het opstuwende water er in en gedeelte van het herstelwerk weer ongedaan te maken. U begrijpt, dat het herstel voor het hoogheemraadschap een zware last is. Maar het dichten van het gat kon geen uitstel lijden. De Alkmaarse rechter, voor wie de vennoot- schap, die het schip in de vaart had, tegen begin septem- ber gedagvaard is, krijgt te beslissen, wie de enorme scha- de zal moeten betalen. Tenzij beide partijen voor de uit- |
|||||||||||||||||||||||||
Onder normale omstandigheden zal een aanvaring van een schip met een dijk zelden voorkomen. Maar juist als het stormt, kan een schip stuurloos of op drift raken en de waterkering treffen. De gevolgen zijn op dat moment het grootst. Ten eerste is de kracht die het schip dan op de dijk uitoefent groot. Ten tweede is er een hoge waterstand en zijn er hoge golven, zo- dat een eventueel opgetreden initiële schade zich snel kan uitbreiden. Hierdoor kan een stranding van een schip een reëel gevaar vormen voor een dijk- doorbraak. Als voorbeeld van een dergelijke aanva- ring kan het schip ‘Limbourg’ dienen, dat in 1955 strandde op de Hondsbossche Zeewering. De snel- heid en de hoek waarmee het schip de dijk raakt zijn bepalend voor de schade. Rijkswaterstaat: Basisinformatie dijken. Handreiking Inspectie Waterkeringen. Herstel van de Hondsbossche Zeewering vergt driehonderdduizend gulden. |
|||||||||||||||||||||||||||
Hier
ziet men duidelijk, hoe de “Limbourg” in het
dijklichaam gedreven
werd en hoe ernstig de schade was, die in één week werd aangericht. |
Intussen luisteren de ingenieurs en opzichters van het hoogheemraadschap elke dag met meer dan gewone nieuwsgierigheid naar het weerbericht. Van het weer hangt het af of men met het herstel voortgang zal kunnen maken; of men uit Den Helder de grote dekschuiten kan laten komen, die de keien voor het gat in zee moeten storten om op die manier een drempel op te werpen tegen de aanstormende branding; kortom; of men op tijd klaar zal zijn met het dichten van de bres. En als een angstig snel naderbij komende dag ziet men dan de 21e september, het begin van de herfst. Dan móét de dijk klaar zijn….! Toen de “Limbourg” weer zee koos, heeft men direct een aantal zinkstukken belast met alle stenen, die in de wijde omtrek van Petten voorhanden waren en deze op de plaats, waar het schip in de dijk gezeten had, laten zakken. En die eerste maatregel ter bescherming van de dijk kwam precies op tijd, want daarna kreeg men ten gevolge van het slechte weer drie weken lang geen kans meer. Toen het weer wat “handzamer” werd, heeft men opnieuw zinkstukken aan de dijkvoet tot zinken gebracht. Ruim duizend ton steen werd vervolgens als een rug voor het gat gestort om te voorkomen, dat de zee met deze voorlopige dijkbescherming aan de haal ging. Thans werkt men reeds ruim twee maanden aan het de- finitieve herstel. Alles moet daarbij met de hand geschie- den: het heien van de rijen palen, die als het ware de “voor” vormen, waartussen de rijsbedden, met stenen belast, tot zinken gebracht worden; het storten van de keien tegen de dijkvoet en op de zinkstukken; het aan- brengen van de kleilaag op het hogere deel van de glooiing; het opvullen met keislag en tenslotte het “zet- ten” van de kolossale basaltkeien, die precies in elkaar gepast moeten worden, zodat de zee geen kans krijgt er één uit de glooiing te wippen. Als men hier één kei wat losjes plaatst, is het niet uit- gesloten, dat de zee de gehele dijk neemt….! |
||||||||||||||||||||||||||
Gespierde
armen dwingen de taaie wilgentenen van de rijsbedden in het juiste verband. Het vlechten van de zinkstukken moet ter plaatse geschieden. |
Een
kraan deponeert steen voor steen aan de dijkvoet op een plaats, waar vrachtwagens of dekschuiten niet kunnen komen. Verderop wordt paal naast paal met de hand in de zeebodem geheid. Op de achtergrond een der strekdam- men van de Hondsbossche Zeewering. |
Wanneer
de vloed komt opzetten, maken de arbeiders dat
|
|||||||||||||||||||||||||
Een
overzicht van het werk tijdens laag water. Met behulp van lichte bokken
worden
de zware basaltstukken op hun juiste plaats in de dijkglooiing getakeld. |
De heer Jansma, de technische man van het hoogheem- raadschap, denkt in totaal aan stenen drie miljoen kilo en aan wilgentenen voor de zinkstukken vijfentwintighonderd vierkante meter nodig te zullen hebben voor het dichten van het gat. Voor deze enorme hoeveelheden plus de in te heien palen zijn verwerkt, zal de herfst wel zeer nabij zijn. Men kan namelijk maar bepaalde delen van de dag benutten voor het werk. Als de vloed opkomt, wordt de arbeid gestaakt, omdat dan het hele gat volloopt. Men kan bij het hoger komen van het water zien, hoe de dijk- werkers haastig hun spullen pakken en de heistellingen wegslepen. Wat blijft liggen, is onherroepelijk een prooi van de golven. Zó
ploetert men voort aan de voet van de Hondsbossche.
|
||||||||||||||||||||||||||
Uit privé collectie. | Uit privé collectie. | ||||||||||||||||||||||||||
Hier links Klaas Jansma en de heer Zuidweg. |
|||||||||||||||||||||||||||
Uit privé collectie. | Uit privé collectie. | ||||||||||||||||||||||||||
3 februari 1953 v.l.n.r.; |
|
||||||||||||||||||||||||||
Uit privé collectie. | |||||||||||||||||||||||||||
Bovenste rij v.l.n.r.
1. Gerrit (Gert) Zwaan (1896-1981) 2. Aris van der Vlies (1896-1977) 3. Dirk Kuiper, zoon (1905-1968), van de latere firma K & L 4. Piet Kuiper, vader (1876-1943) 5. Jaap Visser (Witte Jaap) (1873-1937) Onderste rij v.l.n.r.: 6. Gert Snip (1917-2005) 7. Henk Rijs (1914-2007) 8. Jacob Vriesman (ome Jaap) (1879-1966) |
|||||||||||||||||||||||||||
Uit privé collectie. | |||||||||||||||||||||||||||
v.l.n.r. 1. Ge2. Henk Vriesman, Jacobsz. (1925-2006) 3. Henk Rijs (1914-2007) 4. Ome Jacob Vriesman (1879-1966) |
|||||||||||||||||||||||||||
Uit privé collectie. | |||||||||||||||||||||||||||
P-3 U 171 |
P-3 U 181 |
Hoek
van palen, met de oude originele palerij als golfbrekers op de
dijkglooiing. Een plaats waar de Petteners wel iedere dag kwamen om
naar de zee te kijken. Het is onbegrijpelijk dat de kracht van het
water zo groot is dat vooral door de zuiging van het teruglopende water
steenblokken van honderden kilo's werden meegezogen. Een hele ploeg
dijkwerkers waren dagelijks bezig schade te herstellen en andere
voorzieningen te treffen. Bron: Petten en Zuid-Zijpe in oude ansichten blz. 15. |
|||||||||||||||||||||||||
P-3 U 251 |
P-3 U 255 |
||||||||||||||||||||||||||
Reclamekaart F. Bregman, z.z. Hoendiep, Groningen. | |||||||||||||||||||||||||||
P-3 U 301 F |
P-3 U 311 |
P-3 U 313 F |
|||||||||||||||||||||||||
P-3 U 315 GN |
P-3 U 325 GN |
||||||||||||||||||||||||||
GLASNEGATIEF | GLASNEGATIEF | ||||||||||||||||||||||||||
(Helm)planters in het
Zwanenwater. Bovenste rij v.l.n.r. 1. D Onderste rij v.l.n.r.
|
|||||||||||||||||||||||||||
Uit privé collectie. | |||||||||||||||||||||||||||
Als jong
chauffeurtje heb ik in de jaren 1957 en 1959 veel gecreosoteerde eiken
palen
vervoerd vanuit IJsselmonde naar de Hondbossche Zeewering in Petten. Van een van deze transporten zijn deze drie foto's. Het bedrijf waar de palen werden bewerkt was Gebroeders Hulsinga Houthandel, houtzagerij en creosoteerinrichting, IJsselmonde nabij waar nu de Van Brienenoordbrug ligt. Ik
was toen werkzaam bij transportbedrijf De Jong’s Expeditie
uit Strijen. |
CdL | ||||||||||||||||||||||||||
Uit privé collectie. | Uit privé collectie. | ||||||||||||||||||||||||||
Bij een van de vele transporten naar Petten heb ik nabij Schoorl bijna een ernstig ongeluk veroorzaakt met een lijnbus; doordat ik nogal plotseling moest remmen schoot een van de palen (nog spekglad van de creosootolie en ongeveer 150 kg zwaar) als een raket over mijn cabine richting tegemoetkomen bus. Op het laatste
moment raakte de paal het wegdek en Grote
schrik bij beide chauffeurs en passagiers; maar het ongeluk had geen
enkele
schade aan de bus toegebracht. Wij hebben elkaar de hand geschud en
onze weg
vervolgd. |
|||||||||||||||||||||||||||
Uit privé collectie. | Uit privé collectie. | ||||||||||||||||||||||||||
Zwakke schakels. Het klimaat verandert en de zeespiegel stijgt hierdoor steeds sneller. Dit leidt tot steeds hogere waterstanden, en hogere en langere golven op de Noordzee. Dit bete- kent dat de Nederlandse kust in extreme stormomstan- digheden zwaarder wordt belast, immers de golven lo- pen met meer energie tegen de zeeweringen en zijn hoger. Omdat ook in de toekomst de veiligheid gega- randeerd moet blijven, worden de normen waaraan de zeeweringen moeten voldoen ook strenger. In 2003 bleek dat door de zwaardere golfrandvoorwaar- den delen van de Nederlandse kust niet meer aan de norm konden voldoen of dat binnen 20 tot 50 jaar niet meer zouden doen. Dit zijn de zwakke schakels in de Nederlandse kust. Daar waar er een acuut probleem werd geconstateerd zijn maatregelen getroffen. Bij Pet- ten is eind 2004 als noodmaatregel een stalen dam- wand op de kruin van de dijk geplaatst. In 2005 werd ook de Hondsbossche zeewering onder handen genomen. Bij dit dijkvak werd het grasdek aan de bovenzijde vervangen door een stenen mat van zo- geheten basalton. Deze maatregelen zijn getroffen in afwachting van de structurele versterking van de dijk. De Hondsbossche Zeewering en de Pettemer Zeewe- ring zijn in feite twee waterkeringen met elk hun eigen historie. De Hondsbossche Zeewering is het oudst. Lange tijd hebben ze ook verschillende beheerders gehad. De profielen zijn daarom ook verschillend. Voor deze studie worden ze als één waterkering be- handeld en aangeduid als de Hondsbossche en Pet- temer Zeewering. Startnotitie dijkversterking Zwakke schakel Honds- bossche en Pettemer Zeewering. |
|||||||||||||||||||||||||||
Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier. | |||||||||||||||||||||||||||
Kust op Kracht | |||||||||||||||||||||||||||
De Hondsbossche en Pettemer Zeewering voldeed niet meer aan de veiligheidseisen en moest worden versterkt. De provincie, Rijkswaterstaat en het Hoogheemraadschap Holland Noorderkwartier werkten samen in het project 'Kust op Kracht'. In juli 2014 werd het eerste zand op de kust bij Camperduin gespoten. Op 16 maart 2015 ver- klaarde de toenmalige minister van Infrastructuur Schultz Van Haegen de kust weer veilig. De zeewering is versterkt door zand aan te brengen en zo duinen en een strand voor de bestaande dijk te creëren. |
Deze oplossing vergroot de veiligheid en tevens de ruim- telijke kwaliteit. De waterkerende functie is overgenomen door het aangelegde strand en duin. In totaal zullen dui- nen en strand ongeveer 250 meter breed zijn Aan de koppen van de dijk is er vooral plek voor recreatie, in het middengebied is meer rust, daar kan de natuur zich ontwikkelen. Parallel aan de kustversterking zijn er in de regio ruim 40 ruimtelijke kwaliteitsprojecten gerealiseerd zoals extra na- tuur, wandel- en fietspaden en nieuwe strandopgangen. |
Bij Camperduin is een lagune aangelegd, in Petten een hoge duintop als uitkijkpunt. "Een heel bijzonder project", vertelt Anita Willig wanneer ze door het nieuwe duingebied loopt. Willig was van 2008 tot en met de afronding van het werk als projectmanager na- mens het waterschap betrokken bij het project. "Zeven jaar geleden was hier nog water. Nu lijkt het alsof het nooit an- ders is geweest." |
|||||||||||||||||||||||||
Overige ansichtkaarten en foto's | ||||
Petten 3 | Het vooroologse Petten, Hazepolder, Pettemerkluft, Korfwater, strand en de Pettemer Zeewering. | |||
Petten 4 | Het naoorlogse Petten, Hazepolder, Pettemerkluft, Korfwater, strand en de Pettemer Zeewering. | |||
Wederopbouw | Sloop van Petten 3 / noodwoningen / wederopbouw Petten 4 | |||
Petten op klompen | Een fotograaf meende in 1934 deze Pettemer dorpstafereeltjes van alle dag te moeten vastleggen. | |||
Hondsbossche | De Hondsbossche en de oude Hondsbossche stenen schutsluis te Zaandam. | |||
Camperduin | Camperduin en het Hargergat (voor Café Camperduin en het strand; zie Hondsbossche). | |||
KNRM | Reddingstation Petten, H.M.S. Prince George en andere strandingen. | |||
RCN-ECN | Reactor Centrum Nederland (RCN), later Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN). | |||
Gereserveerd | ||||
Zoekplaatjes |
Op deze pagina staan foto's waarvan ik het Wie / Waar en/of Wanneer nog niet weet. Weet u het ? |
|||
Home | ||||